Annons
Flygplatsens vd Robert Lindberg vill bygga bra relationer med flygbolagen och få till fler linjeetableringar. Han tycker att det är viktigt för Skellefteå med bra kommunikationer. Foto: Magnus Lindkvist

Sedan starten i april: Succé för nya direktlinjen – nu lobbas det för fler

NYHETER "Sanslöst bra" och "formidabel succé". Så beskriver Skellefteå Airports vd Robert Lindberg utfallet hittills för den nya direktlinjen till Gdańsk. Frågan är hur det blir i vinter.

Annons

Förbindelsen mellan Skellefteå och staden i norra Polen planerades redan innan pandemin, men med reserestriktioner och senare krig i Europa verkade alltsammans rinna ut i sanden.

Men så i december 2023, efter att ungerska Wizz Air hoppat av, klev Ryanair in och meddelade något oväntat att linjen skulle startas ändå, från den 6 april.

Drygt fyra månader senare är det 13 augusti och Skellefteå Airports vd Robert Lindberg berättar att Gdańsk-linjen har – med sina två avgångar per vecka – lockat 12 323 resenärer.

– Det har i stort sett varit fullsatt på flygplanen. Det har gått sanslöst bra och är, i alla fall enligt oss, en formidabel succé, säger han och fortsätter.

Annons
Ett höstigt Gdańsk när Megafonen var på besök i oktober 2021. För Robert Lindberg har intresset som resenärer visat för direktlinjen hittills varit över all förväntan. Foto: Magnus Lindkvist

– Men vi trodde på idén, den polska flygplatsen och turistmyndigheten trodde på idén, och nu ser vi facit. Det här är ju bara efter några månader och när man startar en flyglinje brukar det ta en stund för folk att få upp ögonen för den.

Om resenärerna

Med restaurangutbudet, sevärdheterna och närheten till såväl Sopot som Gdynia ska Gdańsk ha blivit ett populärt resmål för både Skelleftebor och andra norrlänningar.

– Och många har upptäckt att man kan resa vidare via Gdańsk. Du kan ta dig till Rom, Paris, Málaga och så vidare. Vi har fått ett helt annat reseutbud, säger Robert.

I Gdańsk blandas det gamla med det nya. Här syns köpcentret Forum som rymmer 200 butiker. Foto: Magnus Lindkvist

Staden är också populär att resa ifrån. På Skellefteå Airport för de ingen statistik över andelen polska resenärer som reser till Skellefteå, men upplevelsen är att merparten av dem som använt linjen är personer som inte kommer härifrån.

Fördelningen av affärsresenärer kontra personer som rest med direktlinjen privat har de svårare att uppskatta på flygplatsen.

Att bibehålla intresse

Så är Gdańsk-linjen här för att stanna? Ja, det tror och hoppas Robert Lindberg, men han belyser att det gäller att upprätthålla intresse och beläggning över vintern med.

– Affärsresenärerna flyger ju året runt, men vi behöver också bli duktiga på att berätta om hur fantastiskt det är att turista här uppe på vintern. Om skidåkning och andra aktiviteter. Och tvärtom för den polska turistbyrån, säger han.

Annons
Förhoppningen är att intresset ska hålla i sig även över vintern. Det totala antalet resenärer som passerar flygplatsen väntas öka under 2025 så parallellt planerar man för en ny terminallösning. Foto: Skellefteå Airport

– De har till exempel en av världens häftigaste julmarknader i Gdańsk. Ett andra världskriget-museum, spahotell och sådär. Det är sånt som vi måste bli duktiga på att upplysa om, fortsätter Robert.

På plussidan för weekend-sugna Skelleftebor kommer vintertabell att gälla då. Från den 28 oktober ska linjen trafikeras på fredagar och måndagar istället för på lördagar och tisdagar.

Fler destinationer

Vd:n och de andra på Skellefteå Airport fortsätter även att blicka framåt i andra avseenden. För att klara en förväntad trafikökning planeras det exempelvis för en ny terminallösning på flygplatsen.

– Det kommer att bli trängre. Vi tror att vi kommer att nå upp över 400 000 resenärer under 2025, betydligt fler än de 280 000 vi hade före pandemin, säger Robert.

Annons
Efter framgången hittills med Gdańsk-linjen hoppas Robert Linberg nu på fler linjeetableringar, som mellan Skellefteå och fler stora europeiska hubbar, men konkurrens mellan flygplatserna är hård. Foto: Magnus Lindkvist

Den 28 oktober kommer också Norwegian att återuppta trafiken mellan Skellefteå och Stockholm-Arlanda och en målsättning för Robert Lindberg är att säkra ytterligare en fast utrikesdestination under 2025.

– För Skellefteå är det så viktigt att knyta världen närmare nu. Därför jobbar vi mot de stora hubbarna som Amsterdam, Frankfurt, London och Köpenhamn. Göteborg också såklart men det är ju inrikes, säger han och fortsätter.

– Sedan blir det kanske inte av. Vi slåss mot 4 000 flygplatser i Europa. Men vi har en stark region och goda relationer med flygbolagen. Frågan blir ”varför etablera en linje till och från Skellefteå” och vårt jobb blir att besvara den frågan.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons