Den här artikeln är från november 2021.
***
En för Skellefteborna välbekant logga pryder fasaden till anläggningen i Gdańsk. Det är en grå tisdagseftermiddag när Megafonen hälsar på, i slutet av oktober.
Den välkomnande Robert Chryc-Gawrychowski, vd för Northvolt Polen, visar vägen genom ett sorlande litet kontorslandskap. Han och kommunikationsansvariga Anna Sobolewska avslöjar sig snabbt vara insatta i vad som händer i norr. De bjuder på kaffe och nämner bland annat det nyöppnade Sara kulturhus.
– Det är såklart mycket spännande som händer i Skellefteå. Det är likadant här, mycket spännande saker, säger Robert över kaffekoppen.
Det här är Northvolt Battery Systems Jeden, där “jeden” betyder “ett”. Den första av två anläggningar i Gdańsk, cirka 5 000 kvadratmeter stor, och bara en tiondel av vad den andra kommer att bli.
Marken för den storskaliga fabriken är avsatt en liten bit härifrån, i omedelbar anslutning till Polens största hamn. Där ska battericeller från Skellefteå sättas ihop med andra komponenter och bilda färdiga moduler – men inte för bilar. I Gdańsk fokuserar de istället på industriella applikationer. Tunga fordon, som gruvmaskiner eller grävare.
Verksamheten i denna första anläggning kom igång under 2018.
– Vi var fem personer som jobbade här från början och vi har sprintat sedan dess. Två månader efter att vi flyttade in i de tomma lokalerna hade vi byggt vår första prototyp, och den kommersiella volymproduktionen kom igång tre månader senare. Vi har bara stegrat, säger Robert stolt.
Han beskriver en stark sammanhållning och startup-känsla. När Robert kom in i Northvolt bestod hela organisationen av omkring 100 personer, och i dag är de över 2 000. Han behövde inte fundera länge när svenske grundaren Peter Carlsson ursprungligen tog kontakt.
– Vi delar samma mål och tror på den gröna omställningen i Europa. Jag sade “ja” nästan direkt, när han frågade om jag ville ansvara för att bygga upp det här. Det är något av ett kall, säger Robert, som jobbat med batteriutveckling i över 20 år.
Produktion under utveckling
Han och Anna visar vägen till fabriksdelen, förbi en monter där en säkerhetsfilm visas på svenska. Det krävs stålhätta och skyddsglasögon här.
Produktionen är i full rullning, men i förhållandevis liten skala. Likt Northvolt Labs i Västerås tjänar denna första anläggning som utvecklingsenhet, där produkter och arbetssätt finkalibreras inför den storskaliga produktionen längre fram.
Det är anmärkningsvärt hur mycket som görs för hand. En station består av en supersnabb och närmast futuristisk robotarm, och i nästa jobbar en tekniker med verktyg som påminner om träslöjdens limknektar.
Ändå färdigställer de rejäla batterimoduler på löpande band, bland annat för transport till svenska gruvjätten Epiroc. Robert förklarar att många fler moment ska automatiseras i anläggning två.
– Vi har stegrat produktionsprocessen, men många delar är fortfarande manuella här. Vi är inte riktigt uppe i den volymproduktion vi ska nå, med tiotusentals moduler per år, men vi står inför stora förbättringar, säger han.
När Northvolt Battery Systems Dwa, alltså “två”, är fullt utbyggd kommer Northvolt Polen att ha en årligt produktionskapacitet på uppemot 12 gigawattimmar.
Valet av Polen och Gdańsk
Men varför väljer Northvolt att etablera sig just här, när Polen är så beroende av kolkraft? Beslut har tagits om att avveckla alla kolgruvor till år 2049, men beroendet har djupa rötter. Över 70 procent av elen produceras fortfarande genom kolförbränning här.
– Det är en förståelig fråga, instämmer Robert och listar flera skäl.
– För det första har vi närhet, både till våra kunder och leverantörer i Europa. Gdańsk är också en väldigt bra intermodal hub, till exempel tillåter hamnterminalen väldigt stora fartyg och storskalig skytteltrafik. Sedan har vi också järnväg och bra flygkommunikationer, med nästan 100 linjer till över 25 länder.
Platsen för storskaliga anläggning två, i anslutning till hamnen, låter dem även optimera last och logistik. Denna närhet är också bra ur hållbarhetssynpunkt, resonerar Robert.
– I Gdańsk har vi även en väldigt solid bas av ingenjörer. Vi har många universitet i trestadsregionen Gdańsk, Sopot och Gdynia. Bara här på Gdańsks tekniska universitet, som är en samarbetspartner, tar nästan 5 000 studenter examen varje år. Det finns alltså en stark bas av kompetens som stöttar vår tillväxt.
Som en av få polska industrier ska Northvolt Polen också driva produktionen med hundra procent förnybar el. De hoppas producera så mycket som möjligt på plats, genom solceller, men den energin kommer inte att räcka hela vägen.
Därför ska kompletterande el även tas in utifrån, genom energiköpsavtal med leverantörer som garanterar förnybar elproduktion. Exempelvis vindkraft.
– Det finns hållbara leverantörer här i Pommern-regionen. Man ska också komma ihåg att vår verksamhet inte blir så energikrävande, det är inte alls som cellproduktionen i Skellefteå. Ändå så hade vi föredragit att inte behöva ta in någon el alls utifrån, förklarar Robert.
För den gröna el som ni tar in hade väl annars använts någon annanstans, istället för el från kolförbränning?
– Exakt. Vi försöker driva på den polska omställningen och det har hänt mycket under de senaste åren. Omställningstakten ökar. Problemet är dock att elnätet, i grunden, inte är designat för den här nya teknologin. Det är en utmaning som vi jobbar med i Polen.
Tror på flyglinjens möjligheter
Den nya direktlinjen kommer på tal och Robert skiner upp. Han beskriver den som helt fantastisk och berättar att Northvolt stöttat dess etablering under hela processen.
– Etableringen hade kanske inte varit möjlig utan Northvolt, men jag vill inte överdriva vår betydelse här. Linjen är en stor bedrift av Skellefteå Airport.
Den möjliggör värdefulla kompetensutbyten, resonerar han, när exempelvis ingenjörer från Polen kan jobba och vidareutvecklas i Skellefteå och tvärtom. Inte bara till Northvolts fördel, utan alla möjliga branschers.
– Vi har till exempel en väldigt stark IT-sektor här, berättar Robert.
Finns det risk för att detta leder till att många jobbar i ett land, men bor och skattar i ett annat?
– Regelmässigt skulle det vara en utmaning. Om du till exempel jobbade i Skellefteå på veckodagarna, och kom hem till Gdańsk på helgerna, så skulle du totalt jobba mer än 180 av årets dagar utomlands. Då skulle du också behöva skatta i Sverige.
Han tror snarare att linjen kan leda till fler tillfälliga projektanställningar och liknande. Det finns också andra värden än rent affärsmässiga, resonerar Robert Chryc-Gawrychowski.
– Min fru drömmer om att resa långt norrut och se det vackra norrskenet. Jag tror att många härifrån vill komma och utforska norra Sverige.