Annons
Ett år med pandemi
Elisabeth Fryxell, Mohamad Khattab och Annie Fältman är tre företagare i Skellefteå. Foto & montage: Magnus Lindkvist

Förtvivlan, hopp och framtidstro – så har Skellefteås näringsliv klarat sig under pandemin • ”Jobbigt att bli utpekad som bad guy”

NÄRINGSLIV Mycket talar för att näringslivet i Skellefteå har klarat sig bättre än i övriga Sverige det senaste året. Samtidigt är det många företag som kämpar med näbbar och klor för att finnas kvar när världen återgår till att bli mer som vi minns den.

Annons

Den här artikeln är ett försök att spegla hur näringslivet i Skellefteå påverkats på olika sätt under de senaste 12 månaderna. Beroende på vem man frågar – och hur frågan ställs – blir svaren dock lika många som det finns företagare.

Rent generellt går det att säga att Skellefteå klarat sig bättre än övriga Sverige på flera punkter. Investeringsviljan är fortsatt stark, och arbetslösheten ökade inte lika kraftigt i Skellefteå som i övriga riket.

Enligt Anja Palm, näringslivschef på Skellefteå kommun, kan det sistnämnda delvis förklaras med att en stor del av Skellefteås näringsliv verkar inom branscher som IT och industri som inte påverkats lika hårt av pandemin, och att de statliga stödinsatserna med framförallt korttidsarbete har kunnat nyttjas.

– Sedan är det rent allmänt en positiv anda som genomsyrat Skellefteå de senaste åren, samtidigt som pågående byggprojekt delvis har kunnat hålla igång ekonomin, säger hon.

Skulle vi enbart titta på branscher som handel, besöksnäring och restauranger skulle siffrorna vara betydligt dystrare, tror Anja.

– Många har urholkade kassor och besparingar. Även om de inte konkursat än så är läget för många sämre nu än det var under första vågen.

Procentuell andel av den registerbaserade arbetskraften, 16-64 år, som är öppet arbetslösa eller sökande i program med aktivitetsstöd. Baseras på registerdata från Arbetsförmedlingarna.

Gällande just konkurser så uteblev den stora konkursvåg som befarades. Sett över hela 2020 blev antalet i Skellefteå bara fem fler än under 2019, och färre än 2018.

– Det är så klart otroligt glädjande. De bidrag som givits från statligt håll har hållit många flytande, säger Simon Engman som via advokatbyrån Kaiding ofta blir inkopplad som konkursförvaltare när företag hamnar på obestånd.

De bidrag som givits från statligt håll har hållit många flytande.

I början av 2021 så har antalet konkurser till och med minskat jämfört med året innan, men vad det betyder är det för tidigt att svara på.

– Ekonomin i Sverige är generellt bra, och speciellt i norra Sverige med stora investeringar, men det återstår att se hur uthålligheten hos företagen har påverkats det senaste året. Jag hoppas personligen att vi ser en ljusning med den pågående vaccineringen, och att vetskapen om att den påbörjats gör att fler orkar hålla ut, säger han.

***

På Morö Backe tar Annie Fältman, ägare av 360 Träningscenter, emot mig vid entrén. På ett bord står skyltar med information om covid och vilka restriktioner som vidtagits, skrivna på svenska, engelska och polska.

– Vi försöker vara så tydliga som vi kan, säger Annie när vi tar trapporna upp till den del som öppnade i april förra året.

– Det var kanske inte den bästa tajmingen att bygga ut just då, men vi funderade aldrig på att dra i handbromsen. Vi tror på en tid efter pandemin också.

Annons

Hon, och övriga träningsbranschen, har ett tufft år bakom sig. Till en början anpassade de sig på eget initiativ genom att till exempel minska antalet platser på gruppträningarna, öka mängden städning och göra det möjligt att hålla avstånd i gymmet. Läget var ansträngt – men den riktigt stora smällen kom i november då statsminister Stefan Löfven uppmanade svenska folket att inte besöka gym.

– “Ni får ha öppet, men ingen borde besöka er” blev i princip budskapet. På ett personligt plan var det jobbigt att bli utpekad som bad guy när allt vi gör är att hjälpa människor till ett hälsosammare liv. Ur ett företagsperspektiv blev det katastrofläge, säger Annie.

”Vi funderade aldrig på att dra i handbromsen. Vi tror på en tid efter pandemin också”, säger Annie Fältman på 360 Träningscenter.

De första månaderna på året brukar vara de viktigaste för en träningsanläggning, men i år har försäljningen inte alls varit i närheten av tidigare. Istället räddas anläggningen till stor del av de personer som fortfarande behåller sitt medlemskap varje månad, trots att de inte besöker gymmet.

– Jag blir alldeles rörd och varm i hjärtat när jag tänker på det. Det är det som håller oss flytande, säger Annie.

***

Maria Broman, vd på Visit Skellefteå, har mött många förtvivlade näringsidkare inom besöksnäringen och handeln. I en enkät med över 100 av deras medlemmar uppgav till exempel 18 procent att de tappat mellan 80-100 procent av sin omsättning under pandemins första tid.

– Vi hamnade i ett chocktillstånd där ingen visste var det här skulle ta vägen. Som tur var blev det viss återhämtning under sommaren och hösten, men inte alls tillräckligt för att bygga upp en buffért för att klara vågen som vi nu är inne i på ett bra sätt, säger Maria Broman som menar att läget är tuffare idag än förra våren.

Hon är kritisk till att regeringen inte lyckats formera stöd som når de mest utsatta branscherna på ett effektivt vis.

– Det är alldeles för mycket otydlighet, och det tar för lång tid för pengarna att nå verksamheterna. Om det inte blir bättre finns risken att fler kommer att gå under denna vår, säger hon.

Samtidigt är hon imponerad och stolt över all den påhittighet som Skellefteföretagare visat under året.

– De har ställt om, anpassat och utvecklat sina verksamheter med stor kreativitet. Det har varit inspirerande att se. Och vi får inte glömma bort att intresset för Skellefteå aldrig varit större än nu. Det gäller att vi håller ut, och är redo när det väl vänder, säger Maria.

***

Klockan är strax efter 12 denna fredag i mitten av mars. I vanliga fall kryllar Citykompaniet av besökare vid lunchtid inför helgen, men ingenting är sig likt sedan pandemin bröt ut för drygt ett år sedan.

I klädbutiken Local Store står ägarna Alexander Nordlund och Johnny Hedlund i en näst intill tom butik och beställer varor.

– Den här tiden brukar det vara full rulle, säger Johnny när vi sätter oss på avstånd för att prata om hur året har varit.

Alexander Nordlund och Johnny Hedlund, The Local Store.

Alexander och Johnny berättar hur de i mars förra året hade stort självförtroende då de nyligen utsetts till Årets butik, flyttat till en ny större lokal och visade fina försäljningssiffror.

– Vi hade de bästa förutsättningarna man kunde ha, men sedan förändrades allt. Första två månaderna var riktigt jobbiga då det var svårt att få ett grepp om vad som skulle hända, säger Alexander.

Första två månaderna var riktigt jobbiga då det var svårt att få ett grepp.

De insåg snabbt att de var tvungna att sluta jämföra försäljningssiffrorna med föregående år, men beslutade även att inte permittera någon personal samt att stå fast vid sina ordinarie öppettider.

– Om det är någon gång vi ska ha generösa öppettider så är det väl nu, resonerar Johnny.

Annons

Att många jobbar hemifrån – samtidigt som festivaler, bröllop och andra sammankomster ställts in – är faktorer som gör att modebranschen är en av de mer utsatta det senaste året.

– Behovet att köpa nya kläder har helt enkelt inte varit lika stort som det brukar, säger Johnny som dock har en positiv syn på framtiden.

– Dels har vi Northvolt, men även det nya kulturhuset som kommer att generera många tillfällen att klä upp sig. När det väl vänder är jag övertygad om att Skellefteå kommer att stå sig starkt, säger han.

***

Att restaurangerna haft det tufft under pandemin är det få som har undgått. Enligt Statistiska Centralbyrån har restaurangbranschen i Skellefteå visserligen klarat sig bättre än många andra i Sverige (-10,7 procent jämfört med -20 procent i riket). Räknat i pengar rör det sig dock om en minskning på 69,8 miljoner kronor, vilket så klart är mycket pengar i en bransch med små marginaler.

På grund av uteblivna gäster blev många restaurangägare snabbt tvingade att hitta på nya lösningar för att överleva.

– Vi började ganska omgående med fredagsbrickan, och det är det som hållit oss under armarna den här tiden, berättar Kicki Bridges som driver Din Fest i Skelleftehamn och på Campus.

Jag blir fortfarande varm inombords när jag tänker på det.

Hon är även snabb på att lyfta fram Skelleftehamnföretaget Railcares initiativ att föra vidare de extra pengar som järnvägsspecialisten fick över i och med de sänkta arbetsgivaravgifterna under våren.

– De var inte drabbade av pandemin och tyckte att pengarna borde gå ut i samhället igen, så de köpte mat på bland annat vår restaurang och gav bort till personal inom hemtjänst och sjukvården. Jag blir fortfarande varm inombords när jag tänker på det, säger Kicki.

Kicki och Ian Bridges. Foto: @donnarichmondfotografi

Hon sticker inte under stolen med att året har varit påfrestande på många vis.

– Att stänga har aldrig varit ett alternativ, det ligger inte i vårt DNA. Men ibland har jag inte kunnat sova och har så klart tänkt mycket på hur läget ska utveckla sig.

Nu “hoppas, bönar och ber” hon att utvecklingen ska vända snart, och att vaccinet ska fungera som det är tänkt.

– Jag har slutat sätta datum då jag tror att allt ska vara över, men någon gång måste det bli bättre.

***

Det är måndag eftermiddag då Mohamad Khattab tar emot mig på Angry Grizzly Bar som han öppnade i november förra året. Innan dess körde han taxi, men när pandemin slog till minskade antalet körningar med nära 90 procent.

– Jag har kört taxi sedan 2014 och hade aldrig trott att jag skulle måsta lägga ner, men jag blev tyvärr tvungen att göra det, berättar han.

Jag har kört taxi sedan 2014 och hade aldrig trott att jag skulle måsta lägga ner.

Istället tänkte han nytt, och byggde om Beirut livs tidigare lokal till en libanesisk restaurang och pub.

– I början tänkte jag göra ett café, men lokalens läge är bättre för en pub. Och eftersom jag är från Libanon, och libanesisk mat saknades i Skellefteå, valde jag den inriktningen, säger han.

Mohamad Khattab tar emot, Angry Grizzly Bar.

Att gå från en pandemidrabbad taxibransch till en annan som påverkats mycket av pandemi och restriktioner var inget som avskräckte Mohamad.

– Covid måste ju ta slut någon gång, och jag tycker om den här branschen.

Mohamad säger samtidigt att det varit tufft med alla restriktioner som införts. Till exempel kunde gästerna inte se slutet av hockeymatcherna eftersom de tvingas stänga 20.30.

– Men nu börjar matcherna tidigare istället så det är fixat, säger Mohamad som har en allmänt positiv inställning till livet.

– Det kan vara tufft, men det gäller alltid att göra det bästa av situationen. Om det här inte skulle gå så får jag hitta på något annat, säger han och ler.

***

Några hundra meter västerut från Angry Grizzly Bar ligger frisörsalongen Hair & Face. Delägaren Elisabeth Fryxell, eller Bettan som hon kallas, beskriver de första dagarna av pandemin som ett chocktillstånd.

– Tidigt gick en regeringsrepresentant ut och sa ungefär “gå inte till frisören, det är där smittan är som värst”, minns Bettan.

Det var tur att vi inte visste hur länge det här skulle hålla i sig.

Hon förstår att smittspridningen måste begränsas, men ur ett affärsmässigt perspektiv var det en katastrof.

– Det var tur att vi inte visste hur länge det här skulle hålla i sig. Om vi vetat hade det nog varit ännu mer panik, säger hon.

Elisabeth Fryxell, Hair & Face.

Under sommaren och början av hösten återhämtade sig marknaden något, men när smittan började spridas igen i november blev det en omfattande smäll för frisörerna.

– Det var på många sätt kris i våras, men i november blev det verkligen en krasch. Vi har ett tapp på 50 procent sedan dess, säger Bettan.

Hon förklarar att förlorade intäkter som frisör är pengar som aldrig går att tjäna in igen.

– För oss är det pengar in och pengar ut varje månad. Vi kan inte klippa dubbelt så många på samma tid senare bara för att läget blir bättre, säger hon.

Annons

För att förhindra smittspridning har de vidtagit en rad åtgärder i salongen. Förutom att hålla en god hygien och torka av allt, som de alltid har gjort, har personalen munvisir och munskydd. Bara ett visst antal personer får vistas i lokalen.

– Vi följer alla restriktioner och är tacksamma för alla kunder som kommer hit, säger Bettan som även hon hoppas att läget snart ska bli bättre.

– I våras hade vi en buffert att ta av, men nu börjar den vara förbrukad.

***

Alla branscher är dock inte drabbade av den pågående pandemin. I butiker som säljer till exempel bygg-, färg- och tapetprodukter är trenden den motsatta med rapporter om ökade försäljningssiffror. På Happy Homes i Skellefteå har försäljningen till privatkunder till exempel ökat med 20 procent det senaste året, berättar butikschefen Malin Holmström.

– Vi såg redan i mitten av mars en tydlig ökning på konsumentsidan. Det här är med största sannolikhet en direkt följd av att många spenderade mer tid i hemmet, och att de fick både tid och pengar över i brist på andra aktiviteter, säger Malin.

Malin Holmström, Happy Homes Skellefteå.

Fram mot sommaren målade många om sina hus och stugor, vilket gjorde att försäljningen fortsatte att öka.

– Än har vi inte sett någon tendens på minskning, men det är klart att när väl pandemin är över kan det hända att vi ser en tillbakagång då till exempel resor prioriteras högre igen, säger Malin som skrivit ut två A4-ark där de listat alla åtgärder som gjorts i butiken med tanke på pandemin.

Än har vi inte sett någon tendens på minskning.

Det handlar bland annat om plexiglas, att personalen har tillgång till visir och att de satt upp en ringklocka som gör det möjligt att hämta sina produkter utanför butiken.

– Vi har även utkörning, och för personer i riskgrupp kan vi öppna efter stängning. Det gäller att även vi gör allt för att minska smittspridningen, säger hon.

***

Artikeln som du just läst är den längsta texten som någonsin publicerats i Megafonen. Trots det visar inblickarna från företagarna så klart bara en bråkdel av hur de senaste tolv månaderna har varit – och bara en liten del av hur företagare i kommunen upplevt det speciella året.

Gemensamt för alla vi talat med är dock den framtidstro som finns. På att världsläget ska bli bättre – och att just Skellefteå har potential att blomstra. 

Artikeln är en del av Megafonen nr 3 – 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons