En av de bilder som fotograferades under projektet Ge plats. Se fler bilder och mer information här »
SAMHÄLLE Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg är de orter som tävlar om priset Placebrander of the Year.
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring, enligt Placebrandes hemsida.
2016 var till exempel projektet ”En flotte” från Skellefteå nominerat – men fick se sig besegrad av Surfbukten som prisades för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Även 2017 är Skellefteå nominerat. Den här gången för projektet ”Ge plats!” där Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier.
Som motståndare står Sverige med ”Sweden on Airbnb, Roslagen med ”Upplev Roslagen sommaren 2017” och Varberg med ”Halifornia – den nya kustkulturen”. Vinnaren presenteras den 12 september.