När Megafonen började som en sajt 2010 var tanken enkel: att samla allt som hände i Skellefteå på ett och samma ställe. Utbudet av evenemang fanns, men det var svårt för invånarna att få en överblick. Sajten listade klubbar, teman och åldersgränser, blandade in vimmelbilder, lokala bloggar och livsstilsreportage.
– Vi ville visa att det faktiskt händer saker i Skellefteå, även om många inte tyckte det på den tiden, säger Peter Ziolkowski som grundade Megafonen tillsammans med Magnus Lindkvist.
Två år senare utvecklades idén till en gratistidning. Annonserna gjorde affären hållbar, och läsarna fick hem en lokaltidning i brevlådan varje månad.
– Har du en tidning framför dig är det svårt att undvika den. Vi satsade på ett innehåll med samma journalistiska ambition som en vanlig tidning, och vi hade en idé om att lyfta fram många lokala människor, säger Magnus.
Att starta en tryckt tidning i början av 2010-talet var långt ifrån självklart. Tidningsdöden var redan ett faktum, men Megafonen växte och blev en självklar del av Skellefteås medielandskap.
– Jag är stolt över att vi bevisade att idén fungerar i praktiken. Och för mig har det roligaste varit att få möta så många människor och följa Skellefteås utveckling. När vi startade fick vi anstränga oss för att hitta positiva saker att skriva om. Nu händer det bra grejer hela tiden, säger Magnus.
I våras lämnade både han och Peter tidningen för nya uppdrag. Magnus fortsätter sin bana inom tidningsvärlden som näringslivsredaktör på NTM-koncernkollegan Norran och Peter har gått vidare till en roll som projektledare på intresseorganisationen Företagarna i Skellefteå. De beskriver det som vemodigt men rätt i tiden.
– Det går inte att vara engagerad dygnet runt hur länge som helst. Men varje gång en ny tidning kommer ut känner jag mig stolt. Jag är också glad över att vi lockat så många kompetenta medarbetare som stannat länge. Det känns tryggt, säger Magnus som får medhåll av Peter:
– Jag är mäkta stolt över att ha varit med och skapa ett helt nytt varumärke och fått bidra till en positivare mentalitet i Skellefteå, säger han.
Vi satsade på ett innehåll med samma journalistiska ambition som en vanlig tidning, och vi hade en idé om att lyfta fram många lokala människor.
I dag består redaktionen av journalisterna Caroline Thorén och Jonas Nilsson samt annonsförsäljarna Malin Eriksson, Lina Bäckman och Frida Granlund. Tillsammans producerar de 19 nummer per år, som når ut till hushållen varannan vecka ungefär.
– Vi är inne i en övergångsperiod, men vi har hittat en modell där vi både förvaltar arvet och gör tidningen till vår egen, säger Caroline Thorén och fortsätter:
– En gratistidning med fokus på kvalitet är ovanligt. Vi kan inte göra allt, men det vi gör, det gör vi bra.
Jonas Nilsson betonar vikten av att hålla fast vid djupet, trots den begränsade utgivningstakten.
– När vi kommer ut varannan vecka måste innehållet kännas angeläget och ge något mer än bara snabba nyheter. Vi förklarar gärna skeenden.
Det är inte bara innehållet som bär tidningen – annonsörerna är en viktig del. Kontorschefen Malin Eriksson beskriver ett nära samarbete där lokala företag ser tydliga resultat av att synas i Megafonen.
– Vi har återkommande annonsörer och många berättar att de uppskattar kombinationen av lokalt fokus och brett genomslag. Det är roligt att se att det vi gör ger resultat, säger hon.
Kollegan Lina Bäckman lyfter fram gratistidningens unika position inom NTM-koncernen.
– Vi är den enda gratistidningen i koncernen. Att vi kommer direkt hem i brevlådorna gör att vi blir både lästa och uppskattade.
En gratistidning med fokus på kvalitet är ovanligt. Vi kan inte göra allt, men det vi gör, det gör vi bra.
Genom åren har Megafonen gjort sig känd för att lyfta fram positiva berättelser. Det innebär inte att svåra frågor undviks, men redaktionen strävar efter att bidra med en konstruktiv ton.
– Läsarna möts nog av tillräckligt mycket elände ändå. Vi vill också förmedla allt det bra som händer här, säger Jonas Nilsson.
– Och vi får ofta höra att tidningen upplevs som både läsvärd och tillgänglig, fyller Malin i.
När Megafonen nu fyller 15 år blickar redaktionen framåt med optimism.
– Vi tror på det vi gör, och vi älskar det. Det är nog det viktigaste, säger Caroline Thorén.
Per Strömbro




