Annons
Annons
Fördjupade utredningar av Karlgårdsbrons framtid ska genomföras. Det meddeladeSara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, vid en presskonferens på måndagen. Foto: Patrick Degerman

Brobyggets framtid ska utredas: ”Handlar om så mycket pengar”

NYHETER Skjuta till 444 miljoner kronor eller stoppa bygget? På måndagen meddelade Skellefteå kommun att man ska göra fördjupade utredningar av Karlgårdsbrons framtid.

Annons MOBILE TOP

I somras meddelade Skellefteå kommun att Skanska vunnit upphandlingen och därmed fått uppdraget att färdigställa Karlgårdsbron efter att den tidigare entreprenören, Kauno Tiltai, hävt avtalet med Skellefteå kommun under våren 2024. Under hösten har Skanska, i samarbete med Skellefteå kommun och den nya projektören Tyréns, jobbat med att kvalitetssäkra det arbete som hittills gjorts och beräkna kostnaderna för det återstående arbetet. Beräkningarna visar att det kommer att krävas ett budgettillskott på 444 miljoner kronor för att färdigställa bron.

De nya siffrorna presenterades vid samhällsbyggnadsnämndens sammanträde på måndagen.

Annons

– Vi förstod att det skulle blir dyrare att färdigställa Karlgårdsbron med tanke på de senaste årens kraftiga prisökningar inom byggbranschen. Men ett budgettillskott på 444 miljoner kronor hade vi inte kunnat föreställa oss. Jag har därför idag lyft fram yrkanden som vi vill se i kommande beslutsunderlag för att kunna känna oss tryggare att fatta beslut om denna stora investering, säger Sara Keisu Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.

Fortsätta eller avbryta

De totalt åtta yrkanden hon hänvisar till omfattar bland annat fördjupade utredningar kring den nya trafiksituationen i Skellefteå, hur ett färdigställande kan finansieras och hur projektorganisationen ska arbeta för att minska kostnaderna. Dessutom ska man utreda vilka konsekvenser det skulle innebära att helt enkelt avbryta projektet alternativt pausa det.

Annons

De fördjupade utredningarna förväntas vara klara om någon månad.

– Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att ta vid en redan påbörjad projektering och byggande. Dessutom påverkas vi av de kraftiga prisökningarna som har skett inom bygg- och anläggningsbranschen de senaste åren på grund av pandemin och kriget i Ukraina, så det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än när den ursprungliga budgeten beslutades, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef, Skellefteå kommun.

Vill vara transparenta

När Kauno Tiltai fick uppdraget att bygga Karlgårdsbron 2021 var budgeten satt till 300 miljoner kronor. Trafikstart skulle ske 31 augusti 2023. Den nya budgeten bedöms landa på 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket.

Annons

Skulle kommunen välja att färdigställa Karlgårdsbron kommer den att stå klar under 2027.

– Det kändes nödvändigt att ta upp detta skyndsamt för att vara transparenta i nämnden och för våra invånare, eftersom det handlar om så otroligt mycket pengar. Jag valde därför att lyfta ärendet redan idag i stället för att vänta till nämndssammanträdet i februari, säger Sara Keisu Lundh.

Projektorganisationen ska nu arbeta vidare med utredningarna utifrån samhällsbyggnadsnämndens yrkanden. Karlgårdsbrons framtid kommer slutligen att avgöras i kommunfullmäktige.

Fakta Karlgårdsbron

2017 gav kommunfullmäktige samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att möjliggöra för en ny bro över Skellefteälven.

2018 fastställde tekniska nämnden delar av den blivande brokonstruktionen – en så kallad hängverksbro, en traditionell konstruktion med tydlig form.

2020 godkände samhällsbyggnadsnämnden anskaffning av en totalentreprenör för ny bro över Skellefteälven.

2020 godkände kommunfullmäktige finansiering och igångsättning av ny bro över Skellefteå älv, Karlgårdsbron

2020 gav mark- och miljödomstolen tillstånd till vattenverksamhet på fastigheterna Skellefteå 4:1 och Sörböle 16:8 för att anlägga ny bro över Skellefteälven.

2021 tilldelades Kauno Tiltai i Sverige AB som totalentreprenör för projektet med deadline för slutbesiktning 31 augusti 2023.

2022 stoppades arbetet på grund av brister i arbetsmiljön efter en arbetsplatsinspektion genomförd av Polisen, Skatteverket, Arbetsmiljöverket och Jämställdhetsmyndigheten.

2023 Kauno Tiltai i Sverige AB beviljas en tidsförlängning på tio månader till 30 juni 2024. Orsaken till tidsförlängningen var att entreprenören blev tvungen att ändra arbetsmetod från pontonbrygga till pålbrygga då vattenståndet var lägre än de utgått ifrån.

2024 avbröt Kauno Tiltai i Sverige AB arbetet med Karlgårdsbron efter att Skellefteå kommun valt att inte tillmötesgå deras krav.

2024 meddelade Kauno Tiltai i Sverige AB att de häver avtalet med Skellefteå kommun. Skellefteå kommun är fortsatt av den bestämda uppfattningen att entreprenörens krav saknar grund och därför har parterna inte kunnat hitta en lösning för att fortsätta projektet.

2024 godkände samhällsbyggnadsnämnden anskaffning av entreprenör samt övriga nödvändiga varor och tjänster för att färdigställa Karlgårdsbron.

2024 tilldelades Tyréns Sverige AB uppdraget att färdigställa projekteringen av Karlgårdsbron.

2024 tilldelades Skanska Sverige AB uppdraget som utförandeentreprenör för att färdigställa Karlgårdsbron.

Källa: Skellefteå kommun

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons