Annons
Så här ser en vertikalstartande flygfarkost från det amerikanska bolaget Beta Technologies ut. Beta Technologies är en samarbetspartner till företaget Cuberg, som Northvolt köpt. Liknande farkoster kan komma att synas i Skellefteås luftrum i testsyfte redan 2023. Foto: Beta Technologies

Flygande elfarkoster och elflyg – snart i Skellefteå • Unik testbana tas fram: ”Är en perfekt plats”

SAMHÄLLE Science fiction eller framtidens transportmedel? Om du frågar Henrik Littorin eller Robert Lindberg är svaret enkelt. Inom bara två år ska luftrummet ovanför Skellefteå trafikeras av elfarkoster. “Det kommer inte att dröja länge innan vi kan flyga kommersiellt”, säger Robert.

Annons

Föreställ dig att du ska resa från Skellefteå till Hemavan, men istället för att sätta dig i bilen åker du till flygplatsen med en flygande eltaxi. Därefter hoppar du in i ett elflygplan och åker till fjällen på mindre än en timme.

För många låter det som en avlägsen framtid – men faktum är att framtiden snart är här. I Skellefteå samarbetar just nu en rad aktörer för att göra detta möjligt.

– Det finns alltid belackare som säger att “det kommer aldrig att hända”. Men så sa de om elbilarna också, och se var vi är idag, säger Robert Lindberg samtidigt som han går fram till den blanka whiteboarden i konferensrummet på Skellefteå Airport.

Det finns alltid belackare som säger att “det kommer aldrig att hända”. Men så sa de om elbilarna också.

På tavlan ritar han snabbt upp något som ska likna en karta av Sverige. Mellan Skellefteå och Stockholm drar han en röd linje som symboliserar den flygresa som är vanligast idag.

– Att kunna flyga till Stockholm är självklart viktigt, men flygtrafiken kommer att kunna användas till så mycket mer i framtiden, säger han.

Annons

Vätgas och el

På det röda strecket drar han sedan ett grönt streck till Stockholm, och några som går ut i världen. De symboliserar vätgasflyg, som kommer att vara framtidens flygbränslen tillsammans med el, enligt Robert.

– För att flyga långt med ett tungt flygplan kommer el med stor sannolikhet inte att räcka på grund av begränsningar i batterier, men med vätgas kommer det att gå, säger han.

Robert Lindberg illustrerar framtidens flygtrafik från Skellefteå. Foto: Magnus Lindkvist

Slutligen drar han ett helt gäng med blå linjer; till Lycksele, Gällivare, Hemavan, Umeå och norra Finland. Det är till exempel dessa linjer Robert hoppas ska trafikeras med elflygplan inom en relativt snar framtid.

Några elflyg som kan ta fler än två personer finns förvisso inte än, men insatserna som nu görs på Skellefteå Airport är ett förberedande arbete för att vara redo för kommersiell flygtrafik direkt det finns flygplan som kan ta åtminstone 4-5 passagerare.

– Redan nu arbetas det med ett plan som kan ta upp till 19 passagerare, och med tanke på hur många olika aktörer som utvecklar elflyg är det bara en tidsfråga innan de finns i luften, säger Robert.

Unik testmiljö

Under tiden flygplanen utvecklas vill Skellefteå Airport även vara en unik testmiljö, likt de testbanor som finns för bilar i Arjeplog.

– Vi har ytorna, luftrummet, snö och kyla – och dessutom 1 megawatt grön el på plats för att ladda flygplan. Förutsättningarna är perfekta, säger Robert.

Vi har ytorna, luftrummet, snö och kyla – och dessutom 1 megawatt grön el på plats för att ladda flygplan.

Den person som lyfte fram idén om att Skellefteå Airport borde satsa så hårt på just elflyg var Henrik Littorin. Han har tidigare jobbat i 15 år på Swedavia, som äger Arlanda och nio andra statliga flygplatser, med att bland annat ta fram strategier för ett hållbart resande.

För ett och ett halvt år sedan valde han att starta eget som konsult – och kontaktade då Robert Lindberg för att pitcha idén.

– I Skellefteå finns verkligen alla förutsättningar för det här. De har en framåtblickande flygplats, de har Skellefteå Kraft som satsar på forskning och nya affärsområden, de har Northvolt som jobbar med batterier och energilagring – och de har ett relativt fritt luftrum, förklarar Henrik.

Det kommunalägda energibolaget Skellefteå Kraft är en av faktorerna som gör Skellefteå till en bra plats för den här typen av projekt.

Regionalt behov

Att det dessutom finns ett regionalt behov av att kunna ta sig medellånga sträckor var ytterligare ett argument som han lyfte fram.

– Ute i världen väntar många på stora elflygplan för att byta ut de flygplan som finns idag, eller små vertikalstartande farkoster för att minska trängseln i storstäder, säger Henrik och fortsätter:

– Vi tror att det största behovet finns regionalt i glesbygdsområden, och att det då kan gå att göra elflyg kommersiellt mycket snabbare.

Annons

Henrik säger att arbetet i Skellefteå är fokuserat på att “göra verkstad”.

– I Skellefteå är alla inställda på att bygga och utveckla hållbar flyginfrastruktur på riktigt, och det är precis vad vi måste göra om vi vill komma någon vart, säger han.

Landshövdingen Helene Hellmark Knutsson inviger 1MW-anslutning på Skellefteå Airport den 20 augusti. Övriga på bilden är Robert Lindberg, vd Skellefetå Airport, Lorentz Burman, kommunalråd, Rickard Carstedt, regionråd och Fredrik Hedlund, VD Northvolt Ett. Foto: Skellefteå Airport.

Förbereder för framtiden

Det som händer nu närmast på Skellefteå Airport är att fortsätta förbereda infrastrukturen för el- och vätgasflyg – men även att utveckla affärsmodeller och se till att alla säkerhetsaspekter är utredda.

– Sådant tar ett tag att bena ut, och om vi inte börjar redan nu finns risken att vi står där om två-tre år och inte kan erbjuda elflyg, även fast det finns på marknaden, säger Henrik.

Om vi inte börjar redan nu finns risken att vi står där om två-tre år och inte kan erbjuda elflyg, även fast det finns på marknaden.

Förutom elflyg är vertikalstartande elfarkoster, som mer kan ses som ett flygande taxialternativ, något som ska tittas på. Tidigare i år beviljades Skellefteå Airport sin ansökan om att ta fram en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolts fabrik under det kommande året.

För att starta och landa en vertikalstartande flygfarkost behövs ingen start- och landningsbanda. Bara en landningsplatta, möjligen likt denna från Beta Technologies. Foto: Beta Technologies

– Det ser ännu mer ut som science fiction, men är faktiskt närmre i tid än elflyg. De här farkosterna finns redan, men måste testas i vårt klimat, säger Robert Lindberg som är övertygad om att det i framtiden kommer att gå att åka den här typen av farkoster mellan till exempel Bureå, Burträsk och liknande orter.

– Det behövs ingen flygplats, bara en landningsplatta.

Snart i luften

Den här typen av farkoster kan komma att synas i Skellefteås luftrum i testsyfte redan 2023.

Annons

Är det tänkt att de ska vara förarlösa?

– Flera av dem är konstruerade för att kunna flyga utan pilot, men jag tror inte att passagerarna kommer att acceptera en helt autonomisk farkost från början. Så jag tror att det är troligt med pilot från början, men att det i framtiden kan komma att bli utan, säger Henrik Littorin.

Jag tror inte att passagerarna kommer att acceptera en helt autonomisk farkost från början.

Robert Lindberg, Skellefteå Airport. Foto: Magnus Lindkvist

När Robert Lindberg, som varit flygplatschef i över 20 år, promenerar ut till laddstationerna som är placerade på Skellefteå Airport märks det att han brinner för den här frågan. Det lyser ur ögonen när han berättar engagerat om varje detalj.

– Jag är en person som lutar framåt och tror att saker ska gå fort, men när man tittar på historien så har det oftast gått ännu fortare – och det kommer det att göra även denna gång. Då ska vi vara redo, säger han och ler.

Artikeln är en del av Megafonen nr 9 – 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons