Annons
Annons
Inom ramen för uppdraget ansvarar klassen för att genomföra intervjuer, ta klippbilder i form av översikts- och halvbilder. Och givetvis att klippa ihop hela filmen så att den motsvarar beställarens krav. Foto: Caroline Thorén

Medieklassen gör skarpt uppdrag – och får tillskott till klasskassan

NYHETER Ettorna på Anderstorps mediaprogram har under våren fått uppdraget att göra en utbildningsfilm. Förutom riktig arbetslivserfarenhet har klassen också fått ett rejält bidrag till den planerade klassresan i trean.

Annons MOBILE TOP

Att få göra ett skarpt jobb för ett företag är inte vardagsmat för gymnasieelever. Men för eleverna i årskurs ett på Anderstorpsgymnasiet blev det verklighet när Stena Recycling och bemanningsföretaget Clockwork hörde av sig med en uppdragsförfrågan.

– Vi ville ge något tillbaka lokalt och till våra skolungdomar som får möjlighet att från början vara med och skapa den här filmen som ett skarpt projekt. Vi tror att den här möjligheten kommer att ge dem ett försprång efter gymnasietiden, säger Kristoffer Olsson, konsultchef på Clockwork.

Annons

Utbildningsfilm

Eleverna har fått i uppdrag att ta fram en film med utbildningsmaterial som ska säkerställa att samtliga nyanställda på Stena Recycling får samma förutsättningar på jobbet. För elevernas del handlar det om att ta idén från start till mål genom att göra intervjuer, ta klippbilder i form av översikts- och halvbilder och givetvis att klippa ihop filmen enligt alla konstens regler.

– Vi fick ett manus med frågor till de fem intervjupersonerna. Men vi har fått improvisera och komma på egna lösningar också, säger Arvid Nilsson och får medhåll av klasskompisarna Olivia Orellano och Ella Bäckman.

Emma Kärnebro, Smilla Lundmark, Arvid Nilsson, Olivia Orellano och Ella Bäckman har tillsammans med resten av klassen jobbat med filmen under våren. Foto: Caroline Thorén

– Det har varit något tillfälle då den personen vi egentligen skulle intervjua inte kunnat vara med utan ersatts med en annan. Då har vi varit tvungna att skriva om vissa frågor. Det har varit roligt och spännande att få se den här typen av arbetsmiljö och hur det kan vara att jobba på riktigt.

Arbetslivets oförutsägbarhet har eleverna också fått möta i det rent filmiska; när det handlat om att hitta lämpliga platser och vinklar för det övriga materialet.

– Man måste tänka på många olika saker. Om det blåser, är soligt eller om det är en bullrig miljö. Allt sånt påverkar ju filmningen och klippbilderna, säger Smilla Lundmark.

Annons

Resa till värmen

Emma Kärnebro, ettornas mentor, berättar att klassen jobbar med filmen inom ramen för en kurs som handlar om medieproduktion. De har delats upp i fyra olika grupper med olika ansvarsområden.

– Det är en duktig, ambitiös klass. Och så har de ju målet med klassresan i trean, det är ju alltid en härlig morot att få betalt. Redan innan vi fick det här uppdraget hade de som mål att bygga upp en klasskassa för att kunna resa någonstans i trean. Det här blir ett bra tillskott, säger Emma.

Annons

Klassresan, ja. Än har inget resmål bestämts men eleverna jag pratar med är överens om att den ska gå till värmen och solen.

– Vi kommer att bestämma oss i trean. Men Grekland och Spanien har vi pratat om. Vi vill åka till något varmt land, säger Arvid.

Artikeln är en del av Megafonen 7/5 – 2024. Läs hela tidningen här »

Annons
Annons
Annons
Annons