Annons
Annons
  • Lucas Nilsson bygger en villa. “Det ska vara stabilt, så att folk ska kunna bo och vara trygga i det”, säger han.
  • Alexander Bodén håller i projektet “Vårt samhälle” från Ung företagsamhet.
  • Vid lektionens slut har klasserna hunnit få upp alla de här byggena. "Jag hade inte väntat att de skulle hinna med så här mycket idag", säger Alexander Bodén, UF, med ett skratt.
  • Mirjam Blind och Zouhaib Abdi bygger ett sjukhus utrustat med rutschkana för rullstolsburna. “Det är för att de i rullstol också ska få åka. Det är ju inte kul att aldrig få göra det”, säger Zouhaib Abdi.
  • Mirjam Blind och Zouhaib Abdi bygger ett sjukhus utrustat med rutschkana för rullstolsburna. “Det är för att de i rullstol också ska få åka. Det är ju inte kul att aldrig få göra det”, säger Zouhaib Abdi.
  • Byggena börjar ta form. Lucas Nilsson inspekterar tillsammans med lärare Therese Westerlund.
  • Rehan Shangavi bygger en tågstation med väntsal på taket. "Därifrån kan man se tåget bättre", säger han.
  • Mahmoud Nahkal och Rehan Shangavi bygger tågstationer.
  • Lucas Nilsson bygger en villa. “Det ska vara stabilt, så att folk ska kunna bo och vara trygga i det”, säger han.
  • Lucas Nilsson och Alvin Öhlund bygger ett bostadsområde. Man måste tänka på många olika saker som gärna ska finnas i närheten av flerfamiljshus – som tvättstugor, förråd och lekparker.
  • Klasserna 4-6 gul och lila förbereder för att starta legobygget. Läraren Therese Westerlund berättar och Erica Wikberg teckentolkar.
  • Den här planschen har använts mycket i diskussionerna kring vad som behövs finnas i en stad.
  • Alexander Bodén håller i projektet “Vårt samhälle” från Ung företagsamhet.
  • Petter Martling, Erik Andersson och Isak Silenstam bygger fritidsverksamheter. Just nu gym, kulturhus och hockeyrink.
  • Erik Andersson har byggt ett högt kulturhus med vindkraftverk. Erica Wikberg hjälper till att få rotorbladen på plats.
  • Isak Silenstam bygger fritidsverksamheter, just nu en hockeyrink.
  • Mirjam och Zouhaibs ritningar av sjukhuset som just nu byggs.
  • Mirjam Blind och Zouhaib Abdi bygger mycket i både lego och Minecraft. ”I Minecraft gör jag mycket saker – hus, hockeyarena, ett museum… och Lejonströmsskolan!”, säger Mirjam Blind.
  • Mirjam Blind och Zouhaib Abdi bygger mycket i både lego och Minecraft. ”I Minecraft gör jag mycket saker – hus, hockeyarena, ett museum… och Lejonströmsskolan!”, säger Mirjam Blind.

BILDSPEL: Här byggs framtidens stad – i lego: ”Otroligt kul att se”

NYHETER Att Skellefteå växer engagerar fler än byggföretag och samhällsplanerare. På Lejonströmskolan har eleverna på grundsärskolan tagit fram sina modeller för en hållbar stad. “Först tänkte vi och sen ritade vi av det vi tänkte”, säger Mirjam Blind.

Annons MOBILE TOP

Legobyggen tas fram i ett rasande tempo den här förmiddagen när Megafonen besöker Lejonströmsskolan.

– Jag hade inte väntat att de skulle hinna med så här mycket idag, säger Alexander Bodén med ett skratt.

Han jobbar för Ung företagsamhet i Skellefteå. Under hösten har klasserna 4-6 gul och lila arbetat med UF:s läromedel “Vårt samhälle”.

Uppdraget har handlat om urbanisering och hållbarhet.

Alexander Bodén håller i projektet “Vårt samhälle” från Ung företagsamhet. Foto: Jonatan Stålhös

Efter att ha pratat i klasserna om vad en stad behöver har eleverna sen gjort egna skisser som nu gestaltas i lego, för att sedan byggas i datorspelet Minecraft.

Lärare Therese Westerlund tycker att upplägget har varit bra.

Annons

– Vi har brutit ner ämnet för att det ska vara nära våra elever och deras vardag. Därför har vi fokuserat på det som det pratas om i tidningar och på Lilla aktuellt på senaste, att elen är dyr och hur man får den att räcka till, säger hon.

För att komma fram till vad en stad behöver har eleverna i grupper fått 100 “byggpoäng” var som de fått spendera på sjukhus, räddningstjänst, restauranger och annat.

– Då har man fått prioritera. Är pizzera det viktigaste – även om det är väldigt gott, säger Therese Westerlund med ett leende.

Mirjam Blind och Zouhaib Abdi bygger mycket i både lego och Minecraft. ”I Minecraft gör jag mycket saker – hus, hockeyarena, ett museum… och Lejonströmsskolan!”, säger Mirjam Blind. Foto: Jonatan Stålhös

Vid ett litet bord utanför klassrummet är Mirjam Blind och Zouhaib Abdi i full gång med att bygga sjukhuset de gjort ritning för. Det syns att de båda är vana legobyggare.

– Jag har byggt Eiffeltornet i lego hemma. Och i Minecraft gör jag mycket saker – hus, hockeyarena, ett museum… och Lejonströmsskolan! Men inte hela. Det tar ett tag att bygga, säger Mirjam Blind.

Deras sjukhus är utrustat med mediciner och allt annat som behövs för att hjälpa sjuka. Men också en rutschkana för rullstolsburna.

Annons

– Det är för att de i rullstol också ska få åka. Det är ju inte kul att aldrig få göra det, säger Zouhaib Abdi.

I rummet intill bygger Isak Silenstam, Erik Andersson och Petter Martling fritidsverksamheter som gym, hockeyrinkar och ett högt kulturhus utrustat med eget vindkraftverk. Petter pekar ut det viktigaste på sin ritning.

– Parkeringen. Om man ska åka iväg någonstans måste man ju kunna parkera när man är framme, säger han.

Rehan Shangavi bygger en tågstation med väntsal på taket. ”Därifrån kan man se tåget bättre”, säger han.

UF:s utsända på plats, Alexander Bodén, är imponerad av vad han ser växa fram.

– Det är otroligt kul att komma och se hur det här fungerar ute i klassrummen. De är riktigt påhittiga, säger han.

Artikeln är en del av Megafonen 27/10 – 2022. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons