I Skellefteå byggs det på historiskt höga nivåer. Planen är att det ska ha tillkommit 5000 nya bostäder i kommunen till år 2025.
Men på de flesta andra ställen i Sverige har byggtakten sjunkit kraftigt senaste tiden, så till den grad att myndigheten Boverket nyligen tvingades skriva ner sin prognos för bostadsbyggande framöver.
När Megafonen ringer runt bland byggföretag som är verksamma i Skellefteå säger alla att man följer utvecklingen noga.
– Det rullar inte på som vanligt. Alla lyfter på ögonbrynen och följer vad som händer på riksplanet, där projekt avbryts just nu. Men än har det inte hänt oss i Skellefteå, säger Kurt Nyström, vd för Contractor bygg.
Förhoppningen är att den stora stadsomvandlingen Skellefteå genomgår ska medföra att mönstret inte upprepar sig här.
Men även om den lokala efterfrågan på bostäder är stor har byggherrarna här samma utmaningar som andra.
– Ränteläget är ändå helt okej, vi har erfarenhet av högre räntor. Men om inte materialkostnaderna minskar kommer nog projekt att stoppas eller pausas även här, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr.
I Luleå har HSB nyligen tvingats pausa bygget av 70 bostadsrätter i området Kronandalen. Här i Skellefteå är de involverade i två större byggen i centrum – Polaris vid gamla Posten-huset och Guldläget vid busstationen.
Man kommer till en punkt där man inte vill eller kan betala när bostadspriserna blir för höga.
Efterfrågan har varit stor och Mattias Lundström ser inget direkt hot mot de projekten, men säger samtidigt att det blir allt svårare att få ihop kalkylerna.
– Allt måste betalas av slutkunden, vanliga människor som ska köpa eller hyra. Man kommer till en punkt där man inte vill eller kan betala när bostadspriserna blir för höga. Därför måste materialkostnaderna ner, säger Mattias Lundström.
Christer Johansson, föreningsansvarig vid branschorganisationen Byggföretagen i Västerbotten, kallar läget för “ytterst allvarligt”, men att förutsättningarna än så länge ser bättre ut i Skellefteå och norra Sverige.
– Som läget är just nu behöver vi hopp för framtiden, och Skellefteå är en sån plats där man känner tillförsikt att byggandet kan fortsätta, säger han.
För att det inte ska bromsa tror han att det behövs ett närmare samarbete mellan kommun och byggföretag.
– Att bygga en stad är ett samarbete som även berör invånarna. Det är en demokratisk process. Tillsammans kan vi diskutera de delar som vi kan påverka lokalt, säger Christer Johansson.