Annons
Varför går en cykelbana ut i tomma intet just utanför Sara kulturhus? Foto: Jonatan Stålhös

10 års byggstök väntar i centrum – så är planerna framåt: ”Vi gör det för att göra staden bättre”

SAMHÄLLE Hur länge ska trafiken vara stökig i centrala stan? Och varför går en cykelbana ut i tomma intet just utanför kulturhuset? Megafonen har träffat Lars Hedqvist, planeringschef vid Skellefteå kommun, som berättar om planerna i centrum.

Annons

För många är det just nu väldigt kännbart att centrala Skellefteå håller på att stöpas om.

Det som planerats och pratats om i många år pågår nu för fullt. Vissa delar av arbetet börjar vara klart, medan vissa – och ännu större – arbeten ännu inte kommit igång.

– Bygget av Norrbotniabanan kommer att göra att det blir väldigt stökigt. Huvudvägar kommer stängas av, vi måste göra provisorier och skicka trafik på andra ställen. Vi får det bra stökigt innan det och omdragningen av E4 är klar, och då är vi i 2030-2032 någonstans, säger Lars Hedqvist.

Annons

Här kanske det uppstår en lätt skrämselhicka för den som tycker att det är påfrestande med den nuvarande situationen.

10 år till med det här? Varför allt det här stöket?

– Vi gör det för att skapa attraktivitet för Skellefteå och locka många människor till vår kommun. Vi har stor natur, älvar, vatten, sjöar och allt det, men samtidigt attraheras många av vad stadsliv ger. Därför är vår vision att skapa en bra stadsmiljö, säger Lars Hedqvist.

Lars Hedqvist, planeringschef Skellefteå kommun. Foto: Jonatan Stålhös

“En bra stadsmiljö” innebär att man gör om centrum för att bli en plats där man kan göra och uppleva saker. En levande stadskärna dit man går för att träffa andra människor.

– Vi hade en tendens till att det försvann bostäder i centrala stan, det blev en “kontorifiering” kan man säga. Nu jobbar vi intensivt för att få tillbaka bostäder så att en kritisk massa människor kan bo här. Människor dras dit andra människor finns, och leder till att vi får mer uteställen, restauranger och aktiviteter som gör staden mer levande.

Annons

Förändringen sker på flera fronter. Dels handlar det om att förbättra trafikflödet inne i stan. Karlgårdsbron ska bidra till att trafik kan köra in och ur stan både på västra och östra sidan.

Det handlar också om att minska biltrafiken på Kanalgatan till ett körfält i vardera riktning, för att norra delen av gatan istället blir ett stråk för gång- och cykeltrafik med parkmiljö. Som man redan gjort på ytan mellan kulturhuset och torget.

– Tanken är att kanalgatan ska se ut på det sättet. Men vi har inte fortsatt med det arbetet eftersom vi ännu inte vet hur kopplingen till E4 blir. Vi avvaktar därför med Kanalgatan, med idén att vi ska komma igång under de kommande fem åren, säger Lars Hedqvist.

Klicka på bilden för att göra den större och se de stora förändringarna i centrum de kommande åren.

Det återstår alltså stora arbeten innan byggtakten lugnat ner sig i centrum.

När de här bitarna är klara ska det finnas en ny bro, E4 har flyttats ut från stan och norr om kulturhuset kommer tågperrong med tillhörande resecentrum finnas.

Annons

Det är en väldigt annorlunda stadsbild som målas upp mot för dagens.

– Vi lever i 10 år till med ett väldigt omfattande byggande i den här delen. Men vi gör det för att göra staden bättre. Vi ser också att människor som inte varit här på ett tag och kommer hit nu ser en otrolig skillnad, säger Lars Hedqvist och fortsätter:

– Ser man 30 år bakåt i tiden var vi på torken. Det har inte byggts något i Skellefteå och nästan inte genererats några arbetstillfällen. Sen kommer det här och vi lockar in nya medborgare, får igång byggande, aktiviteter, en otrolig boom av restauranger. Det är en jätteskillnad på bara några år.

Artikeln är en del av Megafonen 27/10 – 2022. Läs hela tidningen här »

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons