Hemma hos Robert Lindberg är det liv och rörelse. När vi hälsar på är hantverkare i färd med att montera luckor i det nyrenoverade köket. Även vardagsrummet och hallen får sig en ansiktslyftning. Ungarna tjoar på baksidan och gräsklipparen går.
Det blir en speciell sommar för flygplatschefen, som har jobbat på förmiddagen. Läget med pandemin gör att det blir en hel del sådant. Han sitter i många möten och jobbar med olika förberedelser inför när dvalan på Skellefteå Airport är över.
Och vi kommer tillbaka i kubik.
Branschen har det minst sagt tufft, men Robert är glad att jobba just här.
– För vi vet att vi kommer tillbaka – och vi kommer tillbaka i kubik. För oss handlar det bara om att övervintra nu och skapa förutsättningar för framtiden, säger han.
– Och jag älskar mitt jobb, det är en ynnest att få jobba med. Jag har fantastisk personal och en fantastisk möjlighet att jobba med utveckling i Skellefteregionen.
Fler resenärer och destinationer
Robert var chef på Konsum i Burträsk när han fick samtalet för snart 20 år sedan. Han tillträdde som flygplatschef den 1 september 2001. Tio dagar senare förändrades allt.
– Då kom 11 september. Då blev det skarpt, berättar han.
– Det som inträffade var såklart väldigt tragiskt. Då kom allt det här med säkerhet och terrorhot. Jag fick sträckläsa in mig på allting och det har jag haft mycket nytta av.
I samband med att flygplatsen blev kommunalt ägd 2010 blev Robert även vd. Resan sedan dess har varit en framgångssaga på många sätt. 2019 var resenärerna 100 000 fler än nio år tidigare. Destinationerna från Skellefteå hade då gått från 2 till 14.
Handlar om att bygga upp relationer.
– Då tappade vi ändå Norwegian. Vi är nog en av de mest framgångsrika flygplatserna i Sverige, procentuellt och över tid. Det handlar om att bygga upp relationer, när staten ägde oss var det ingen som åkte runt och sålde Skellefteå, berättar Robert.
Framgången är alltså ingen slump. Flygplatschefen jobbar ihärdigt för att synliggöra Skellefteå och uppmärksamma allting som händer här – inte minst nu.
– Det är ingen på Lufthansa eller KLM som sitter och funderar om de ska utöka i Skellefteå, utan det är upp till oss. Att skicka mejl är slöseri med tid, de kommer inte att synas bland alla tusentals andra. Jag måste använda benen, säger han.
Och flygplatschefen har stora förhoppningar för vad som komma skall.
Både inrikes- och utrikestrafik
I takt med Northvolts etablering väntar sig Robert att fler flygbolag kommer att etablera linjer till och från Skellefteå, både inrikes och utrikes. Tusentals ska jobba på batterifabriken och det behöver finnas kapacitet att hantera de långväga resorna.
Bara att titta var vi ligger på kartan.
– Det kommer att komma folk från hela världen och initialt kommer nog många att pendla. Det är bara att titta var vi ligger på kartan. Om jag fick jobb i Kirkenes skulle jag inte sälja huset första veckan, utan först pendla ett tag och se vad det är för ställe.
Just nu gör man även med en medveten satsning på Skellefteå Airport, just för att locka flygbolagen. Projektet har fått namnet Northern Lights, berättar Robert.
– Syftet är att skapa Skellefteå Airport 2.0 egentligen. Jag har varit runt och pratat med i stort sett alla flygbolag och berättat om det som händer här, säger han.
Då blir det rock ’n’ roll.
– De blir jättelyckliga, för vi kan faktiskt förmedla någonting positivt. De har verkligen haft det tufft och vi kan säga ”vänta bara tills vi kommer igång, då blir det rock ’n’ roll”.
Går mot mer hållbart flygande
Robert ser även stor potential i satsningen på elflyg, som de bland annat tänker göra tillsammans med Skellefteå Kraft. Han är övertygad om att flygbranschen kommer att se samma utveckling som bilbranschen – och att utvecklingen kommer att gå snabbt.
– Man häpnar när man ser forskningsprojekten som pågår nu. Allting blir elektrifierat, så även flyget. Både norska och finska staten har köpt in elflyg, berättar Robert.
I kombination med biobränsle kan det vara kvintessensen i framtidens flygtrafik.
– Och tillsammans med Northvolt och Skellefteå Kraft är vi nästan oslagbara. Det är ingen stad som kan slå oss på fingrarna när det gäller kunskap om elektrifiering.
Flyget behövs, säger Robert, och minskat klimatavtryck är alltid något att sträva efter.
– Det har blivit så skamligt att flyga, men det är inte själva flygningarna som vi ska ha ned – det är utsläppen. Det är människans möten som driver utveckling och ingenting annat. Så istället för att skuldbelägga mötena kan vi försöka att mötas fossilfritt.
Det är människans möten som driver utveckling och ingenting annat.
Redan nu ska Skellefteå Airport vara en Sveriges mest miljövänliga flygplatser. Vd:n berättar att de har fossilfria fordon samt fossilfri uppvärmning och elförbrukning.
– Vi har ett utsläpp på 0,0012 kilo per avresande passagerare. Flygplatsen släpper ut 3 600 kilo koldioxid och det motsvarar ungefär en villa i Västerbotten, säger han.
Viktigt att släppa jobbet ibland
Robert Lindberg jobbar gärna, men han har lärt sig var gränsen går. I fem år var han även tillfällig vd för Skellefteå Industrihus, men dubbla vd-jobb är ingenting han rekommenderar. Till slut kom väggen. I dag försöker han lyssna mer på kroppen.
– När jag föreläser brukar jag säga att man delar upp sin tid i tre saker: familjen, jobbet och jaget. Det är lätt att glömma bort jaget, men det kan bli tokigt i längden.
Den bästa själavården hittar han på scenen. Robert är gitarrist i Context och 0914. Han spelar även med Lisa Larsson och kommunens demokratilots Jörgen Svedberg.
– Det är fantastiskt att stå på scenen. Man går in i sin bubbla och glömmer allt annat.
Visst blir det jobb i sommar och renoveringen hemma ska bli klar, men några spelningar blir det. Robert ska såklart även ha kul tillsammans med Sofia och barnen.
– Vi repar också med Context. Vi använder den här tiden för att bygga en ny konsert, som vi ska blåsa igång när det här med coronan är över. Det känns lite spännande.