Snöskoterolyckor sker som vanligast i de fyra nordligaste länen samt Dalarna under mars och april. I jol inträffade 367 skoterolyckor i Sverige varav tre med dödlig utgång, att jämföra med 315 olyckor under 2022 varav sju med dödlig utgång.
Nu närmar sig påsken, en högsäsong för snöskoteråkning, och polisen ser att antalet olyckor fortfarande ligger på en hög nivå. Daniel Pettersson, chef på trafiksektionen i region Nord, understryker därför att förare behöver tänka sig för.
– För att snöskoterolyckorna ska minska måste den enskilde ta mer ansvar. Desto fler skotrar som är i drift desto fler olyckor, säger han på polisens sajt.
– Vi kan skapa förutsättningar för att antalet olyckor ska minska i form av kontroller, utbildning och närvaro i terrängen. Men i slutändan är det den enskilde skoterföraren som måste ta ansvar för sin egen säkerhet, fortsätter Daniel Pettersson.
Körning på isar och i terräng
Under våren kan snö- och isförhållandena förändras snabbt. Isar kan vara förrädiska och du som är osäker på isens bärighet uppmanas hålla dig på land.
Om man är på fjället är det viktigt att hålla koll på väder- och lavinprognoser. Planera din tur, skriver polisen, och ta alltid med spade, bogserlina, karta och kompass.
Det finns också lagar och regler att följa, till exempel om var man får köra. Polisen har mer information om det här.
– Vi har enorma ytor att kontrollera och det blir ett problem när förare till exempel kör sönder terrängen. Även där vill jag poängtera det egna ansvaret. Vi måste få till en ändrad attityd. Alla ska vilja göra rätt, säger Daniel Pettersson.