Thomas Rolén är ordförande på fackförbundet Byggnads i Västerbotten. Att det startas en ny flyglinje mellan Skellefteå och polska kuststaden Gdansk har han ingenting emot, men han varnar samtidigt för att det öppnar upp för fler oseriösa företag som inte följer de kollektivavtal som finns i Sverige.
– Det behöver inte vara dåligt i sig, men enligt den erfarenhet vi har är det ofta skit, säger han och fortsätter:
– En granskning som Byggmarknadskommissionen gjort visar att åtta av tio utländska företag fuskar.
Ibland är det medvetet, ibland omedvetet.
– Det är bägge delarna. Det är inte alltid som uppdragsgivarna i Sverige spelat med öppna kort om hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. De kan ha sagt att “vi kräver att ni följer svenska lagar och regler”, men det utelämnar ju stora delar av hur arbetsmarknaden är konstruerad mellan fack och arbetsgivare i den Svenska modellen, säger Thomas.
Det är inte alltid som uppdragsgivarna i Sverige spelat med öppna kort.
För att få fler att göra rätt informerar Byggnads gärna arbetsgivare om vad de ska tänka på för att ta in underentreprenörer för schyssta villkor, och vilka krav de ska ställa.
– Vissa är duktiga på att ställa krav, vissa bryr sig inte alls, säger han.
Något generellt förbud mot utländsk arbetskraftspendling eller företag från utlandet vill Thomas dock inte se. Han är väl medveten om att Skellefteå och norra Norrland behöver fler arbetare för att genomföra allt som händer nu, och att det även finns företag som följer de kollektivavtal som satts upp.
Även om många gör fel så finns det även de som gör rätt.
– Absolut, även om många gör fel så finns det även de som gör rätt. Till exempel en del av de stora svenska bemanningsföretagen försöker i alla fall det, även om vi ibland tolkar saker olika, säger Thomas och ler.