Tanken var att den reguljära direktlinjen till polska hamnstaden Gdańsk skulle trafikeras från och med våren 2020, men då satte pandemin stopp. Sedan dess har premiärdatumet flyttats fram flera gånger.
– Men nu är det bestämt att de ska starta den 29 mars, säger Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.
Att Northvolt har fabriker i både Gdańsk och Skellefteå har så klart varit en starkt bidragande faktor att det blev en rutt mellan just dessa städer, men det ligger även ett mer långsiktigt arbete bakom.
När Northvolt sa att de skulle bygga en fabrik även i Gdańsk insåg vi så klart att vi hade ett starkt case.
– Det handlar mycket om relationsskapande. När Northvolt sa att de skulle bygga en fabrik även i Gdańsk insåg vi så klart att vi hade ett starkt case, men då gäller det att redan ha bra kontakt med olika flygbolag, som till exempel Wizz Air i det här fallet, säger Robert.
Lågprisbolag från Ungern
Wizz Air är ett ungerskt lågprisbolag som flyger till över 140 destinationer i Europa. De har sedan tidigare ett antal flyglinjer till olika delar av Norge, men hittills inga till norra Sverige.
– Om det här faller väl ut så kan det mycket väl komma fler flyglinjer till andra europeiska orter. Vi är så klart mycket intresserade av att bli deras hub här uppe, säger Robert.
Att Northvolt och turistorganisationerna är glada över flyglinjen är lätt att gissa. Men även andra, både mindre och större företag, har också nytta av den. Det menar Kicki Krane som mellan 2018 och 2020 arbetade med kompetensförsörjningsfrågor på Näringslivskontoret i Skellefteå.
– Jag hade många dialoger med företag, inte minst producerande verksamheter i orter som Jörn, Boliden, Burträsk och Byske. De flesta hade en sak gemensamt; ett stort behov av kompetens.
De flesta hade en sak gemensamt; ett stort behov av kompetens.
Som en del i att lösa det problemet jobbade Kicki i nära samarbete med Skellefteå Airport för att undersöka vilka möjligheter en ny direktlinje skulle kunna innebära.
– Vi besökte Norge för att se hur det fungerade där, pratade med Wizz Air, bemanningsföretag och den Polska ambassaden, berättar Kicki.
Under 2019 och 2020 träffade hon fler än 180 företag fördelat på kommuner i hela Norr- och Västerbotten, både kust- och inland, samt Örnsköldsvik. Kicki berättar att intresset var stort.
– Att Northvolt behöver få hit kompetens vet alla, men det är samma problem för de flesta små- och medelstora företag.
Hon menar att det inte räcker att rekrytera lokalt, regionalt eller ens nationellt länge. Att hitta arbetskraft i övriga Europa och världen kommer att krävas för att klara den utveckling som sker i norra Sverige.
– Det är inte realistiskt att tro att alla de tusentals som behövs på fabrikerna, och för att bygga 1 000 bostäder per år, ska flytta hit. Vi kommer även att behöva en viss arbetskraftpendling, säger Kicki.
Stort behov finns
Ett av de företag som välkomnar den nya flyglinjen är bemannings och rekryteringsföretaget Wikan Personal i Skellefteå. De menar att de behöver ta in arbetskraft utifrån för att täcka det behov som finns i Skellefteå.
– Behovet kommer inte att minska framåt, tvärtom blir det större hela tiden, säger Kenneth Vidmark.
Behovet kommer inte att minska framåt, tvärtom blir det större hela tiden.
De har redan idag arbetare från Polen som hyrs ut till olika företag. Att kunna resa direkt mellan Skellefteå och Gdańsk kommer att underlätta. I dagsläget åker de ofta via Köpenhamn, Oslo och Stockholm för att hitta biljetter som passar.
– Med kortare flygtider blir det enklare och smidigare både för arbetsgivaren och arbetstagaren, säger Kenneth.
Att arbetare från andra länder skulle konkurrera ut de som bor i Skellefteå från arbetsmarknaden ser Kenneth inte som någon risk.
Det här kommer att vara en av lösningarna på kompetensbristen, inte den enda lösningen.
– Nej, om det hade funnits svetsare eller CNC-operatör utan arbete i Skellefteå så skulle vi anställa de personerna direkt. Det blir aldrig billigare att ta hit någon från Polen, med tanke på resor och boende, än att anställa en person som redan bor här, säger han och tillägger:
– Det här kommer att vara en av lösningarna på kompetensbristen, inte den enda lösningen.
De reguljära flygen till och från Gdańsk kommer att gå på tisdagar och lördagar från och med slutet av mars. Resan tar två timmar enligt tidtabell.