Under 2020 hade flygplatsen för första gången ett nollutsläpp av fossil koldioxid. Det framgår av mätningar gjorda med Airport Carbon and Emissions Reporting Tool, skriver Skellefteå Airport. Det är ett verktyg som flygplatser använder för att mäta utsläpp.
I dag har de både fossilfri uppvärmning med biobränsle, förnybar elförbrukning samt fossilfria drivmedel till fordonen på flygplatsen. Med nollutsläppet hoppas Skellefteå Airport bli en förebild för klimatsmarta flygplatser, både nationellt och internationellt.
Tre betydande steg framåt
I strävan mot den gröna omställningen av flygbranschen jobbar Skellefteå Airport tillsammans med bland andra Skellefteå Kraft, Skellefteå Science City, Sustainable Skellefteå, Northvolt och InnoEnergy. För att omställningen ska bli verklighet vill de visa regionens lämplighet för testning, forskning och utveckling inom området.
Under 2021 kommer också flera viktiga steg att tas mot framtidens fossilfria flygresor.
• Skellefteå Airport får laddinfrastruktur för laddning av elflyg.
Under våren kommer Sveriges kraftigaste elförsörjning för laddning av elflyg att installeras på flygplatsen. Enligt Skellefteå Airport kommer denna elförsörjning att fungera till både horisontalstartande elflygplan och vertikalstartande farkoster.
• Skellefteå Airport får bioflygbränsle.
Under 2020 deltog Skellefteå Airport i ett samarbete med andra svenska flygplatser för få tillgång till fossilfritt flygbränsle. När detta verkställs under året blir Skellefteå Airport en av de första flygplatserna i landet att ha tillgång till fossilfritt flygbränsle.
• Skellefteå Airport utvecklar vätgasflyg.
Flygplatsen arbetar dessutom med utveckling av vätgasflyg. Under 2021 är målet att träffa en överenskommelse med industriella partners för en gemensam utveckling.
Våra unika förutsättningar
Vd Robert Lindberg säger att den gröna omställningen är ett prioriterat område.
– Vi är stolta över att ligga i framkant och kunna bidra till att driva utvecklingen. För att skapa bättre livsmiljö för våra barn och barnbarn är det nödvändigt att kombinera innovationskraft med långsiktiga åtgärder, berättar han i ett pressmeddelande.
– Och där blir rätt val av samarbetspartners avgörande. Jag ser med stor tillförsikt fram emot vad våra planerade insatser kommer att resultera i för oss som seriöst satsande klimatsmart flygplats – och för branschen som helhet, fortsätter han.
Arbetet med flygens utveckling koordineras av projektledare Henrik Littorin, som säger att Skellefteregionen har unika förutsättningar för utveckling av fossilfritt flyg.
– Tillgången till kunnande inom batteriteknologi, elförsörjning och flygplatsdrift samt flera potentiella flyglinjer som kan opereras genom fossilfria flygplan gör att platsen är optimal för att leda och driva den gröna omställningen, säger han i uttalandet.