Annons
Annons
Henrik Littorin och elflyget eCaravan från magniX. Foto: Skellefteå Airport

Stora aktörer gör satsning på elflyg på Skellefteå Airport: ”Har fantastiska förutsättningar”

NYHETER Tillsammans tänker Skellefteå Kraft och Skellefteå Airport ta första stegen mot att testa och kommersialisera eldriven flygtrafik. Nu inleds en ny satsning på flygplatsen.

Annons MOBILE TOP

Genom satsningen ska Skellefteå Airport börja kunna ta emot eldrivet flyg. I ett pressmeddelande förklarar vd Robert Lindberg att det lämpar sig bra här.

– Skellefteå har fantastiska förutsättningar för att erbjuda en testmiljö för eldrivet flyg. Vi har en flygplats med tillgängliga ytor och ett fritt luftrum. Sedan har vi Skellefteå Kraft med forskning och utveckling samt produktion av förnybar el.

Northvolt och det europeiska samverkansbolaget EIT InnoEnergy, som har etablerat ett kontor i Skellefteå, bedöms båda kunna bidra med viktiga pusselbitar här.

Northvolts arbete med batteriutveckling och energilagring ska kunna tillämpas när det kommer till effektbehovet som framtidens elflyg kräver. EIT InnoEnergys har ett internationellt kontaktnät och kunskap kring framtidens energisystem.

Annons

Det kortsiktiga målet

Ett av målen är att Skellefteå Airport ska kunna börja ta emot elflyg om ett år.

I ett första skede är det testverksamhet som ska bedrivas. Det ska gå att testa start, landning och laddning i en realistisk miljö. Det kan till exempel handla om batteri- och vätgasdrivna flygplan, eller vertikalstartande elfordon för persontransport.

– Den pågående gröna omställningen av transportsektorn är ett prioriterat utvecklingsområde för oss och det skapas många nya möjligheter i takt med att samhället elektrifieras, säger Ann-Christine Schmidt i pressmeddelandet.

Ann-Christine Schmidt är forsknings- och utvecklingsansvarig på Skellefteå Kraft.

– Vi ser fram mot ett nära partnerskap och att dela med oss av vår innovationskraft och kompetens inom förnybar energi som bidrar till flygets hållbara omställning.

Annons

Det långsiktiga målet

På längre sikt är målet att få igång kommersiell trafik till orter som befinner sig inom cirka 15-20 mils avstånd, där transportinfrastrukturen på marken är begränsad.

– Snabba och fossilfria flygtransporter till och från Skellefteå skulle kunna bidra med ökad tillgänglighet och därmed tillväxt och utveckling, säger Robert Lindberg.

Skellefteå Airport skriver att arbetet kommer att koordineras av Henrik Littorin, som har arbetat med strategi- och hållbarhetsfrågor vid Swedavia och LFV under många år. Det senaste året har han bland annat ansvarat för Swedavias elflygsarbete.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons