Så sent som den 25 mars beslutade kommunfullmäktige slutgiltigt att Karlgårdsbron ska färdigställas och den 28 april stod det klart att man tecknat avtal med Skanska. Sedan tidigare finns ett samverkansavtal mellan parterna för planerings- och kalkylfasen. Det nya kontraktet omfattar produktionsfasen vilken i sin tur innefattar bromontage, överbyggnad, brokompletteringar, beläggning och belysning. Markarbeten för gång- och cykelvägar samt arbeten med VA, gräsytor och belysning ingår också i avtalet.
– Vi har börjat så smått med förberedelser och arbeten i mindre skala. Just nu väntar vi på bygglov för väderskydden och därefter sätter vi igång, säger Andreas Holmberg, distriktschef på Skanska.
Till skillnad från den tidigare entreprenören, Kauno Tiltai, kommer Skanska att bygga Karlgårdsbron på land, i etapper och under väderskydd.
– Det här är ingen dussinbro. Det kommer att bli Sveriges längsta träbro och det för med sig höga krav. Skellefteås klimat gör också processen känslig varför vi beslutat att bygga med väderskydd, säger Andreas Holmberg.
Det finns inga egentliga synpunkter på det som gjorts hittills. Det är av god kvalitet.
Enligt Anders Holmberg innebär det speciella förutsättningar att ta över ett bygge som redan påbörjats. Eftersom den tidigare entreprenören planerat för ett visst byggsätt har Skanska fått anpassa befintliga ritningar till de nya metoderna. Skellefteå kommun har också genomfört en besiktning av de redan genomförda byggnationerna.
– Det finns inga egentliga synpunkter på det som gjorts hittills. Det är av god kvalitet, säger Andreas Holmberg.
Under sommaren kommer Skellefteborna alltså att få se mer aktivitet kring Karlgårdsbron. Väderskydden kommer att bli svåra att missa och när varje brodel är klar kommer den att skjutas ut över brostöden. Under sommaren 2027 beräknas bron öppna för trafik.
– Man kan uppleva byggtiden som utdragen men det beror på att de avslutande beläggningsarbetena måste göras på sommaren. Alla övriga arbeten runt bron beräknas vara klara i november 2027, säger Andreas Holmberg.
Skanskas kontrakt är värt ungefär 380 miljoner kronor. Enligt uppgifter från Skellefteå kommun är den nya budgeten för Karlgårdsbron 744 miljoner kronor och där ingår de redan upparbetade kostnaderna från den tidigare entreprenören, det planerings- och kalkylarbete som omstarten krävt samt produktionen för att färdigställa bron. Budgeten tar även höjd för de senaste årens kraftiga prisökningar och de risker som det fortsätta arbetet kan innebära.
– Vi har idag tagit del av ett gediget underlag som tydligt redogör för att det inte finns några andra alternativ än att bygga färdigt bron. Karlgårdsbron behövs i ett Skellefteå som utvecklas för att få till en hållbar trafiklösning. Det vore ekonomiskt oansvarigt att avbryta projektet och för oss är det nu av största vikt att få bron klar så snart som möjligt. Vi kommer givetvis att fortsätta följa projektet mycket noggrant, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.