Skellefteå kommun gör en satsning på kulturlivet genom att utöka och införa nya bidrag för kulturaktörer och föreningar. Besluten har fattats av kulturnämnden och fritidsnämnden med syftet att ge fler möjligheter att skapa, arrangera och ta del av kulturupplevelser i Skellefteå kommun.
Besluten omfattar totalt tre utökade och nya bidrag och stödet för offentliga evenemang är ett av dem.
– Kulturnämndens bidrag till enstaka arrangemang har varit så efterfrågat att medlen inte räckt till alla planerade evenemang, säger Daniel Sjögren (S), ordförande i kulturnämnden, i ett pressmeddelande.
Utökar internbudgeten
För att möta det stora behovet utökar kulturnämnden därför internbudgeten för 2025 med 200 000 kronor. Totalsumman för bidrag till enstaka arrangemang uppgår därmed till 509 000 kronor.
Skellefteå kommun inför också ett nytt bidrag för enstaka produktioner eftersom allt fler kulturföreningar och aktörer skapar eget material. Bidraget, som omfattar 100 000 kronor, gäller egenproducerade projekt inom konstformer som litteratur, musik, konst, teater, dans, film, fotokonst, konsthantverk eller andra kulturella uttryck. Det är avsett för tillfälliga produktioner och ska bidra till att fler kan skapa och berika kulturlivet i kommunen.
– Enstaka produktioner gör kulturlivet mer varierat och spännande genom att ge plats för många olika typer av upplevelser. De skapar tillfällen för människor att producera kultur på nya sätt både i och utanför centralorten, säger Daniel Sjögren.
Nytt aktivitetsbidrag
Det tredje förstärkningen utgörs av ett nytt aktivitetsstöd för kulturföreningar med syftet att ge fler barn och unga en aktiv fritid utöver idrott, något som ska bidra till deras välmående. Bidraget omfattar 100 000 kronor under 2025 och riktar sig till föreningar som bedriver barn- och ungdomsverksamhet inom konstformer som berättande, bildkonst, dans, film/media, litteratur, musik, slöjd/hantverk och teater. Aktiviteterna kan omfatta deltagande, arrangemang eller egen produktion inom dessa områden.
Då stödet är nytt införs det under en treårig testperiod för att utvärdera effekten och säkerställa att det når målgruppen i åldersspannet 7 till 25 år.