Efter alla åren med Café Kanel, en utmärkelse för Årets bemötande på det som då hette Handelsfesten i Skellefteå 2019 och flytten till den nya lokalen på gågatan året därpå, överräcktes verksamheten till Frida Jäder i december 2023.
Lokalprofilerna Gittan Smedh och Jens Näslund som genom åren lämnat ett glatt avtryck hos många Skelleftebor har funnit sig i deras nya tillvaro sedan dess.
– Hon har tagit till sig pensionärslivet på ett väldigt bra sätt och jag kan också känna att det där är ett avslutat kapitel. Vi höll på med kaféet i 18 år och lämnade över till en bra ägare, konstaterar Jens.
Hans nya projekt, som fullkomligt slukat honom, handlar om frystorkat. Mest godis nu till en början och så småningom fler saker, som personer antingen kan beställa direkt från honom eller köpa hos de återförsäljare som han ingår samarbeten med. Två som till exempel hoppat på tåget Vikdalsfarmen och Ckala och Jens har fler på g.
– Det här med ”frystorkat” kanske låter jättekonstigt men bara det här får spridning så tror jag att det kommer att bli väldigt bra. Det är en jättestor grej i USA, säger han.
Bara det här får spridning så tror jag att det kommer att bli väldigt bra.
När vi först pratar har han just berättat om satsningen i Facebook-gruppen ”Händer i Skellefteå” och sålt cirka 30 blandpåsar. Nu, någon vecka senare, är han förbi 200.
– Det har gått bra. Det känns jätteroligt även om allt fortfarande är nytt och lite nervöst. Jag har egentligen sagt att jag aldrig skulle starta företag men fan, nu står jag här, säger Jens muntert.
Skaffat lokal i centrum
I dag har han också flyttat in i en liten lokal på Hörnellgatan. Det är här han sköter frystorkningen och paketerar godispåsarna han säljer. Försäljningen sker via sociala medier tills vidare och Jens berättar att en hemsida ska bli färdig i april.
– Just nu kör jag på lösvikt som Ahlgrens bilar vilket är roligt för de blir typ fem gånger större än normalt, cola- och regnbågskastanjer, skittles och sådana grejer, säger han.
Det känns jätteroligt även om allt fortfarande är nytt och lite nervöst.
Han har döpt sitt nya företag till Gummo Guidelines. Jens säger att han helt enkelt är ett fan av den amerikanska kultfilmen ”Gummo” från -97.
– Det är ingen bra film egentligen men jag bestämde mig för länge sedan att om jag någonsin startar något så ska jag ha ”Gummo” i namnet, skrattar han.
Utvecklar sortimentet
Han blir påtagligt upprymd när han visar runt bland sakerna han testat frystorka. Laboreringen är en stor del i varför det är så kul för honom. Jens har börjat med godis som ett sätt att ”komma igång”, förklarar han, och att sortimentet bland annat ska utvecklas åt hälsogodis-hållet. Som mot frystorkade bär och sånt.
– Jag älskar det här. Jag har blivit som religiös, säger Jens och noterar skämtsamt att problemet med testandet bara är att han äter så mycket själv.