Annons
Annons
Den ursprungliga visionen för Karlgårdsbron från strandpromenaden sett. I dagsläget bedöms bron kunna öppna för trafik sommaren 2027 så länge det inte dyker upp fler oförutsedda problem. Foto: Skellefteå kommun

Beslut om projektets fortsättning – nämnden ställer sig bakom färdigställande av Karlgårdsbron

NYHETER Karlgårdsbron bör färdigställas och budgettillskottet på 444 miljoner kronor skjutas till. Det anser samhällsbyggnadsnämnden efter den kompletterande utredning som gjorts. Frågan går upp till kommunfullmäktige för beslut.

Annons MOBILE TOP

Efter det haveri som brobygget varit meddelade samhällsbyggnadsnämnden i januari att ett beslut om projektets framtid ska tas, och att kompletterande utredningar skulle göras inför detta. Bland annat om hur färdigställandet kan finansieras, hur man kan arbeta för att minska kostnaderna och vilka konsekvenserna skulle bli om bygget skulle stoppas eller pausas.

Under hösten 2024 har Skanska, som vunnit bro-upphandlingen efter att den tidigare entreprenören hävde avtalet med Skellefteå kommun, jobbat tillsammans med kommunen och den nya projektören Tyréns med att kvalitetssäkra utfört arbetet och beräkna kostnaden för det som är kvar. Uppskattningen är att det skulle behövas ett tillskott på 444 miljoner kronor till den ursprungliga budgeten på 300 miljoner.

Annons

Och det får det kosta, anser samhällsbyggnadsnämnden efter den kompletterande utredning som gjorts. Efter dagens möte meddelar nämnden att rekommendationen till kommunfullmäktige blir att skjuta till medlen.

– Vi har i dag tagit del av ett gediget underlag som tydligt redogör för att det inte finns några andra alternativ än att bygga färdigt bron. Karlgårdsbron behövs i ett Skellefteå som utvecklas för att få till en hållbar trafiklösning. Det vore ekonomiskt oansvarigt att avbryta projektet och för oss är det nu av största vikt att få bron klar så snart som möjligt. Vi kommer givetvis att fortsätta följa projektet mycket noggrant, säger Sara Keisu Lundh (S), nämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

Den nya budgeten ska sättas till 744 miljoner kronor varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket. Budgeten innefattar både upparbetade kostnader från den tidigare entreprenören, kostnader för planerings- och kalkylarbete i samband med byggets omstart, och kostnader för projektets färdigställande.

Annons

Budgeten ska även ta höjd för de senaste årens kraftiga prisökningar samt eventuella risker som kan infalla i det fortsatta arbetet. I utredningen har man även jämfört kostnaderna med andra broprojekt i Sverige och Karlgårdsbrons budget sticker, enligt nämnden, inte ut kostnadsmässigt.

Partierna oense

Allianspartierna i Skellefteå yrkade på en återremiss av detta för att få en ännu mer grundlig analys av kostnadsbesparingarna, alternativa lösningar och de ekonomiska konsekvenserna för kommunen, men röstades i slutändan ned.

Alliansens företrädare reserverade sig därför mot samhällsbyggnadsnämnden beslut.

– Vår begäran om återremiss handlar om en mer ansvarsfull hantering av detta projekt, men majoriteten ville inte lyssna på det örat. Vi kan inte delta i ett beslut där hundratals miljoner av skattebetalarnas pengar används utan att alla alternativ har analyserats jämbördigt, säger ledamot Stefan Anundi (M) i en kommentar.

Annons

Härnäst ska kommunstyrelsens arbetsutskott ta upp frågan för beredning och kommunfullmäktige väntas ta slutgiltigt beslut nu i mars. Om ärendet inte stöter på patrull längs vägen beräknas bron kunna öppna för trafik sommaren 2027.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons