I somras meddelade Skellefteå kommun att Skanska vunnit upphandlingen och därmed fått uppdraget att färdigställa Karlgårdsbron efter att den tidigare entreprenören, Kauno Tiltai, hävt avtalet med Skellefteå kommun under våren 2024. Under hösten har Skanska, i samarbete med Skellefteå kommun och den nya projektören Tyréns, jobbat med att kvalitetssäkra det arbete som hittills gjorts och beräkna kostnaderna för det återstående arbetet. Beräkningarna visar att det kommer att krävas ett budgettillskott på 444 miljoner kronor för att färdigställa bron.
De nya siffrorna presenterades vid samhällsbyggnadsnämndens sammanträde på måndagen.
– Vi förstod att det skulle blir dyrare att färdigställa Karlgårdsbron med tanke på de senaste årens kraftiga prisökningar inom byggbranschen. Men ett budgettillskott på 444 miljoner kronor hade vi inte kunnat föreställa oss. Jag har därför idag lyft fram yrkanden som vi vill se i kommande beslutsunderlag för att kunna känna oss tryggare att fatta beslut om denna stora investering, säger Sara Keisu Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.
Fortsätta eller avbryta
De totalt åtta yrkanden hon hänvisar till omfattar bland annat fördjupade utredningar kring den nya trafiksituationen i Skellefteå, hur ett färdigställande kan finansieras och hur projektorganisationen ska arbeta för att minska kostnaderna. Dessutom ska man utreda vilka konsekvenser det skulle innebära att helt enkelt avbryta projektet alternativt pausa det.
De fördjupade utredningarna förväntas vara klara om någon månad.
– Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att ta vid en redan påbörjad projektering och byggande. Dessutom påverkas vi av de kraftiga prisökningarna som har skett inom bygg- och anläggningsbranschen de senaste åren på grund av pandemin och kriget i Ukraina, så det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än när den ursprungliga budgeten beslutades, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef, Skellefteå kommun.
Vill vara transparenta
När Kauno Tiltai fick uppdraget att bygga Karlgårdsbron 2021 var budgeten satt till 300 miljoner kronor. Trafikstart skulle ske 31 augusti 2023. Den nya budgeten bedöms landa på 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket.
Skulle kommunen välja att färdigställa Karlgårdsbron kommer den att stå klar under 2027.
– Det kändes nödvändigt att ta upp detta skyndsamt för att vara transparenta i nämnden och för våra invånare, eftersom det handlar om så otroligt mycket pengar. Jag valde därför att lyfta ärendet redan idag i stället för att vänta till nämndssammanträdet i februari, säger Sara Keisu Lundh.
Projektorganisationen ska nu arbeta vidare med utredningarna utifrån samhällsbyggnadsnämndens yrkanden. Karlgårdsbrons framtid kommer slutligen att avgöras i kommunfullmäktige.