Annons
Annons
Christian Levin, vd på Scania, och Northvolts fabrik i Skellefteå. Foto: Scania / Northvolt

Northvolt och Scania har utvecklat ny battericell för tunga elfordon – ska produceras här: ”En milstolpe”

NYHETER Northvolt och Scania har utvecklat en ny battericell för tunga elfordon, tillkännager de i dag. Cellernas livslängd gör att de inte ska behöva bytas under fordonens livslängd.

Annons MOBILE TOP

Northvolt och Scania har jobbat med att utveckla och kommersialisera en världsledande battericell för tunga elfordon sedan 2017. Resultatet är en litiumjoncell som inte ska behöva bytas under fordonens hela livslängd.

I testerna har battericellen visat kapacitet att driva lastbilarna i 1,5 miljoner kilometer.

– En milstolpe på vägen mot ett hållbart transportsystem, säger Christian Levin, vd på Scania, i ett pressmeddelande.

Annons

De har velat utveckla en battericell med lång livslängd, hög prestanda och låga driftkostnader. Northvolt och Scania har satt ett kapacitetskrav 1,5 miljoner kilometer för tunga Scania-fordon och Christian Levin ser att cellerna levererar.

– Testerna visar att det inte bara kan uppfyllas utan också överträffas, fortsätter han.

Enligt Northvolt ska battericellerna ge en fullastad lastbil en räckvidd på uppemot 450 kilometer mellan varje enskild laddning.

Annons

”En enorm bedrift”

Cellerna ska produceras på Northvolt Ett i Skellefteå. Fossilfri el används i tillverkningen och enligt bolagen ska battericellernas koldioxidavtryck motsvara cirka en tredjedel av jämförbar industristandard.

– Från att ha gått igenom omfattande utvecklings- och valideringsfaser till att nu levera celler från Northvolt Ett, som överstiger de första förväntningarna på prestanda, är en enorm bedrift för alla inblandade, säger en stolt Peter Carlsson, vd på Northvolt.

Annons

Senare under året kommer Scania att inviga en ny batterifabrik i Södertälje och det är här som battericellerna kommer att sättas ihop till färdiga batteripaket.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons