Holmlunds åkeri i Skellefteå är en av delägarna i åkerikoncernen Bilfrakt, med bas i Västerbotten. De har tillsammans beslutat att investera i två nya ellastbilar som satts i rullning på gatorna i Skellefteå.
Ellastbilarna har tippbara flak och ska användas som grusbilar. Enligt företagen är de bland de första i Sverige att ha sådana i full produktion.
– De producerar lika bra som dieseldrivna lastbilar och vi ska huvudsakligen ladda dem med energi från våra egna solceller, berättar Robin Holmlund, vd på Holmlunds åkeri, i ett pressmeddelande.
När de presenterade idén för Bilfrakt hoppade partnern genast på. Investeringen gör att de kan minska sina koldioxidutsläpp med uppemot 60 ton per år.
– Vi vill ligga långt framme i vårt hållbarhetsarbete och det här är första steget i det långsiktiga förnyelsearbetet för nästa generations fossilfria fordonsflotta, säger David Holmqvist, chef för Bilfrakts produktionsområde Norr.
Har fungerat bra
Fordonen levererades i slutet av januari. Hittills har de använts för bortforsling av snö på uppdrag av Skellefteå kommun och materialtransporter åt Skanska.
– Vi var försiktigt optimistiska innan men förväntningarna har överträffats. Förarna gillar bilarna, de är tysta, starka, trevliga att köra och mycket lätta att hantera, säger Robin Holmlund.
De upplever inte heller några räckviddsproblem, så Bilfrakt och Holmlunds åkeri ska göra fler satsningar på fossilfritt. De hoppas även inspirera andra åkerier.
– Vi förbereder en investering av en kranbil som vi hoppas kan bli av under året. En fördel är att vi har vår egen laddinfrastruktur. Det gör att omställningen går snabbare, säger Robin Holmlund och David Holmqvist tar vid.
– Vi vet också att det finns fler delägare inom Bilfrakt som är intresserade av eldrivna trailers och hjullastare. Det kommer att hända mycket de närmaste åren, säger han.