I det alldeles nybyggda kontorsvaruhuset Svalan finns skyltföretaget Zone Systems huvudkontor sedan tidigare i höst. I sina roller som vd, ekonomichef, designer, säljare och projektledare säljer de härifrån in och projektleder stora projekt runt om i Sverige, Europa och världen.
– Vi trivs riktigt bra. Det är nya och fräscha lokaler, och vi har redan haft utbyte med de andra aktörer som hyr in sig här hos House Be, säger Fanny Lindström, marknadskommunikatör och designer.
Att satsa på analoga skyltar, och se till att bli bäst på det, har gett bra utväxling.
Zone Systems har en historik som sträcker sig tillbaka till 1975 då Bengt Ivansson grundade ett markisföretag. Eftersom markiser är en säsongsprodukt adderades skyltar till utbudet, vilket så småningom resulterade i en rejäl tillväxtresa när företaget fick leverera skyltar till McDonald’s-restauranger i ett 80-tal länder.
I dag är det regionala investmentbolaget Treac AB huvudägare och Zone Systems är en helhetsleverantör av skyltar och visuell kommunikation.
Analoga skyltar
De har valt att nischa in sig på analoga, klassiska skyltar efter att tidigare även erbjudit digitala lösningar – och de senaste åren har bolaget utvecklat och breddat sitt erbjudande till att även innefatta fasadskyltar, flaggskyltar, hänvisningsskyltar och pyloner.
– Att satsa på analoga skyltar, och se till att bli bäst på det, har gett bra utväxling och gehör från marknaden, berättar Olof Viklund som jobbat på företaget sedan 2012 – till en början som säljare, och numera som vd och delägare.
Med analoga skyltar menas skyltar som ej har rörligt innehåll. Det kan vara stora fasadskyltar, flaggskyltar, hänvisningsskyltar, affischramar, stortavlor eller ljuslådor.
– Digitala skyltar i all ära, men långt ifrån allt behöver vara utbytbart och rörligt. Det räcker med att ta en titt på en bensinstation eller snabbmatskedja så ser du hur många olika typer av skyltar som behövs, säger Olof.
Totalleverantör
Det Zone Systems, som har egen tillverkning i Vadstena, har specialiserat sig på är att vara en totalleverantör. Det innebär att de kan hjälpa till att etablera ett helt skyltprogram för en aktör, och även kundanpassa sina produkter.
– Det handlar om var skyltarna ska sitta, hur stora de bör vara, hur stort budskapet behöver vara för att synas, eventuellt bygglov och att de passar in i miljön. Sen är det materialval, belysning, montering och underhåll. Vi hjälper till med allt, säger Fanny.
Bland kunderna finns stora kedjor som Max, Circle K, Ica, Clear Channel, Pinchos och Waynes Coffee – men även lokala aktörer som Campus Skellefteå och andra företag.
För de anställda blir det en hel del resor, men förankringen i Skellefteå är stark i och med att ägarna finns här.
– Det känns kul att få jobba internationellt, men utgå härifrån. Det är en bra kombination av två världar, säger Fanny.
Det kommande året är dessutom fler stora kunder på väg in, avslöjar Olof.
– Vi är välkända i branschen och har många stora kunder, men med tanke på utvecklingen i Skellefteå skulle vi även tycka att det vore kul att hjälpa fler företag här på hemmaplan, säger Olof som gärna tar en kopp kaffe med de som är intresserade, oavsett om det gäller en fasadskylt – eller ett helt skyltprogram.
– Att bolla idéer kostar ingenting, hälsar han.