Annons
Annons

Startup från Skellefteå har siktet inställt på Europa: ”En häftig resa som vi bara sett starten av”

FÖRETAG I början av 2016 sökte Lina Andersson efter ett enkelt sätt att göra någonting av sina mobilbilder, men hon hittade ingen tjänst som föll henne i smaken. Tre år senare är hon VD över snabbväxande Once Upon – och nu är företaget på väg att ta mark i flera europeiska länder.

Annons MOBILE TOP

Lina Andersson tar emot oss i anrika Markstedska gården där företaget Once Upon har sitt kontor sedan knappt ett år tillbaka. I de olika rummen samsas vita skrivbord och Mac-datorer tillsammans med möbler som matchar 1800-talsvillan.

– Vi hade tittat runt på en del olika lokaler men inte hittat någon som passade perfekt, så jag blev glad när vi hittade den här. Den är helt fantastisk, berättar Lina när vi sätter oss ner för att genomföra intervjun.

Själva idén till Once Upon väcktes för tre år sedan när Lina insåg att hon inte hade några framkallade bilder på den yngsta dottern.

– Jag hade massor med bilder i mobilen men inte tagit mig tid att göra någonting med dem. Jag började kolla runt efter enkla sätt att göra fotoböcker, men hittade ingen tjänst som fungerade som jag ville. Jag ville i framtiden kunna lägga in bilder och text kontinuerligt för att smidigt kunna beställa när jag var klar, säger Lina.

BILDADE NYTT BOLAG
Hon kollade runt bland sina vänner om de också skulle gilla en sådan lösning – och svaret blev ja.

– Jag jobbade då som producent på den digitala designbyrån North Kingdom och hade både utvecklare och designers runt om mig. I ett av våra dåvarande projekt ingick dessutom en lösning för bildimport, så kunskapen om de tekniska lösningarna fanns i huset, berättar Lina.

Annons

När hon gjort en enkel prototyp på tjänsten tog hon idén vidare till två av North Kingdoms grundare, Roger Stighäll och David Eriksson.

– De tyckte att det såg intressant ut och peppade mig att jobba vidare med tjänsten.

Knappt sju månader senare hade ett nytt bolag, med bland annat North Kingdom som ägare, bildats.

– Jag är ingenjör i grunden och tilltalas av att se något förädlas över tid. Som producent på North Kingdom har vi gjort många spännande projekt, men det har alltid varit åt någon annan som sedan tar det vidare. Med Once Upon får jag möjlighet att fortsätta utveckla samma sak under längre tid, säger Lina.

STORA I TYSKLAND
I juni 2017 lanserades den första versionen av fotoboks-appen genom bland annat ett event med inbjudna influencers i Stockholm.

– De la upp vår produkt i sina kanaler, men det blev inte den explosion som vi väntat oss. Vi trodde det skulle vara lättare att bryta igenom bruset, men så här i efterhand har vi förstått att det tar lång tid att bygga upp ett nytt varumärke hur bra produkten än är.

Närmare julen kom dock försäljningen igång på allvar.

– Då hade vi även hunnit lansera appen i Tyskland och Storbritannien under hösten. I Tyskland fick vi bra gensvar men i England, där konkurrensen från amerikanska appar är stor, var det betydligt svårare att nå ut.

Stilrena fotoböcker som är lätta att producera direkt i mobilen är Once Upons första produkt.

Numera har Sverige och Tyskland utkristalliserats till att bli Once Upons största marknader med ungefär 90 procent av den totala omsättningen – men tanken är att fler européer ska upptäcka enkelheten med Once Upons tjänst. Så sent som för några veckor sedan lanserades appen även på spanska, italienska, franska, nederländska och polska.

– Vi ska nu testa de marknaderna för att se var det finns störst intresse, och sedan satsa vidare där, säger Lina.

LOKALT RISKKAPITAL
Företaget är sedan starten finansierat av investerare. Förutom den ursprungliga ägarkonstruktionen med bland annat North Kingdom investerades fem miljoner kronor av Partnerinvest och Treac-koncernen våren 2018 – och därefter har profiler, som till exempel den före detta fotbollsspelaren Hanna Marklund, satsat pengar i företaget.

– I början reflekterade jag en del över att vi handskas med andras pengar, men vi följer de strukturer som många startups har och numera känns det mer naturligt att det är så det fungerar i den här branschen. Vårt gemensamma mål är så klart tillväxt och bra resultat, säger Lina.

Annons

Känner du extra mycket press för att leverera bra siffror i och med att du kan stöta på många av investerarna på stan?

– Det är klart att det är lite speciellt att kunna träffa investerare i Ica-kön, men jag känner lika stort ansvar mot alla som satsat och tror på oss. Att vissa finns här lokalt gör ingen skillnad i praktiken och det är bara kul att de tror på vår affärsidé lika mycket som vi själva gör.

Inom kort ska ytterligare en investeringsrunda göras.

– Det är dels för att kunna utveckla nya funktioner, men främst för att få medel som gör att vi kan nå ut på fler marknader i Europa.

Lina Andersson är grundare av bolaget Once Upon.

Totalt jobbar ett tiotal personer på Once Upon i dagsläget, men innan 2019 är slut hoppas Lina att de ska vara 15-20 personer.

– Vi söker duktiga personer inom områden som produktutveckling, marknadsföring och kommunikation. Vi tittar dock mer på personen, och vad den kan tillföra bolaget, än yrkestitlar.

Vi är fortfarande så pass små att alla som jobbar här måste kunna lite av varje, säger Lina som håller på att bygga upp Once Upons företagskultur.

– Det här är något jag tycker är superintressant och viktigt. Vi vill att organisationen ska vara så effektiv som möjligt samtidigt som medarbetarna är nöjda och mår bra.

Annons

En del i att uppnå detta är genom att dela upp allt arbete i två veckor långa sprintar enligt metodiken Scrum.

– Genom att bestämma vad vi ska göra i bara två veckor framåt kan vi hela tiden utvärdera vad vi gjort och omvärdera besluten innan de tagit för mycket tid. På så vis kan vi basera så många beslut som möjligt på vad vi verkligen vet istället för att gissa på hur verksamheten ska se ut om ett halvår.

STORSLAGNA VISIONER
Att använda denna typ av kortare sprintar gör också att fallhöjden blir lägre om någonting inte blir som de tänkt.

– Ju längre man jobbar med en funktion desto större blir risken om utfallet inte blir bra. Med våra tvåveckors-sprintar undviker vi stora missar.

En mer långsiktig vision och roadmap för kommande år finns dock också – och planerna är storslagna.

– Visionen är att bli den självklara plattformen för minnen. Idag är det fotoböcker som ligger i fokus, men med en allt större kundbas kan vi relativt enkelt bygga ut och lägga till fler produkter, säger Lina som ser positivt på framtiden.

– Vi befinner oss bara i början av företagets historia och än finns det mycket kvar att göra.

Annons
Annons
Annons
Annons