De skulle kunna ses som ett omaka par, Peter Ziolkowski och Magnus Lindkvist. Men efter att ha jobbat ihop i mer än ett decennium är det just olikheterna som fått allting att fungera, menar de.
– Vi är så olika som personer. Det gör att vi reagerar olika på idéer – och de idéer som passerar oss båda har visat sig vara bra, säger Magnus.
Megafonen började som en hemsida. En nöjessajt med vimmelbilder, bloggar och information om vad som var på gång i helgen. Efter att ha haft hemsidan som ett sidoprojekt i två års tid, där Peter och Magnus själva var ute och fotograferade vimmel i princip varje helg, kom de till en brytpunkt.
– Vi tjänade inga pengar på hemsidan och jobbade parallellt våra ordinarie jobb. Då kände vi att antingen så lägger vi ner eller så gör vi någonting mer av det, säger Peter.
Från början fanns ett behov av att berätta att det faktiskt händer grejer i Skellefteå.
“Någonting mer” blev alltså en gratistidning. En idé som de tycker kändes bakvänd redan 2012, i en tid när många förutspådde att papperstidningen var på väg bort. Megafonens fokus blev att vara en lokal tidning med fokus på nöje, mode, inredning och positiva nyheter från Skellefteå.
– Från början fanns ett behov av att berätta att det faktiskt händer grejer i Skellefteå. Det pratades så mycket negativt om stan, och unga som växte upp väntade bara på att flytta härifrån, säger Magnus.
De skrattar och skakar på huvudena när de minns tillbaka på arbetet som omgärdade första numret. Medan Magnus läste in sig på sidmallar, färgprofiler och annat som ett tryckeri behöver för att trycka en tidning sålde Peter annonser. Redan innan första numret var klart hade han sålt för över en miljon kronor till det kommande årets tidningar.
– Då började han bli nervös, skrattar Peter och pekar på Magnus.
– Jag undrade vad du egentligen sa till annonsörerna. Vi hade ju ingen tidning än, inte ens ett omslag.
– Jag sa bara att ”det kommer att bli sjukt bra”, och de trodde mig.
Fler nummer skulle det bli. Förra året passerade Megafonen 100 utgivna tidningar.
– Innehållsmässigt har det egentligen aldrig varit ett problem att få ihop en tidning. Vi har mött så många Skelleftebor som gjort så många häftiga grejer – imponerande husbyggen, resor och äventyr som man annars inte hade hört talas om, säger Magnus.
I dag har Megafonen vuxit till en lokal nyhetsaktör, med dagliga uppdateringar på hemsidan och tidningen som delas ut till samtliga hushåll två gånger i månaden. Det som började med Peter och Magnus har nu blivit ett företag med sex heltidsanställda.
Det är viktigt för oss att fortsätta att vara superlokala.
– Jag tycker det är superhäftigt att det som vi startade, och jobbat dygnet runt med så länge, kan ge arbete och försörjning åt sex personer. Nu har vi ett kontor där folk dricker kaffe klockan 9 på morgonen. Det har varit ett mål för mig, att vi skulle bli en riktig arbetsplats, säger Magnus.
En milstolpe för de två var även när mediekoncernen NTM förra året gick in som delägare. Peter och Magnus ser det som en kvalitetsstämpel på arbetet som de lagt ner, samtidigt som det också innebär en extra trygghet.
– Dels ekonomiskt, men främst för att vi nu har folk att rådfråga om olika utmaningar vi möter. Det ger en trygghet att kunna ta nästa steg och fokusera på att fortsätta utveckla Megafonen, säger Peter.
Målet framåt är att vara en stabil nyhetsaktör och fortsätta utvecklas. Och oavsett vilken väg tidningen tar i framtiden kommer Magnus och Peter alltid att hålla fast vid vad som alltid varit viktigast: det lokala.
– Det är viktigt för oss att fortsätta vara superlokala. Hellre att vi skriver om någon grannes katt än att lyfta någonting som inte har en koppling till Skellefteå. Som läsare vill vi att man ska känna, eller känna igen, någon i varje nummer, säger Magnus.