Annons
Sebastian Sandsten, ekonomichef Norr Media, Peter Ziolkowski, delägare Megafonen, Mats Ehnbom, vd Norr Media, Magnus Lindkvist, delägare Megafonen.

Megafonen växlar upp: Tidning två gånger i månaden, redaktionell satsning – och ny stark delägare

NYHETER Efter årsskiftet kommer Megafonen att börja delas ut två gånger per månad, istället för en. Det sker samtidigt som en ny heltidsanställd journalist ansluter till redaktionen. Med på denna satsning är också Norr Media, som blir delägare från den 1 oktober.

Annons

Megafonen grundades 2010 av Peter Ziolkowski och Magnus Lindkvist. Först enbart som en nöjessajt, för att 2012 kompletteras med en månadstidning.

– Vi har haft en stadig tillväxt sedan dess, och nu är vi redo att ta nästa steg, säger Magnus Lindkvist.

Vid årsskiftet kommer ytterligare en journalist att ansluta till Megafonens redaktion, samtidigt som utgivningsfrekvensen ökar till två gånger i månaden.

– Vi tror på fortsatt expansion i ett växande Skellefteå, och då känns det här som helt rätt steg, säger Peter Ziolkowski.

Annons

Ny delägare går in

Med på resan är numera också Norr Media, som blir ny delägare från den 1 oktober.

– En bra affär för båda parter. Vi är imponerade av hur Megafonen drivits, utvecklats och vuxit hittills. Vi ska som ny ägarpart göra allt vi kan för att bidra till att accelerera den tillväxtresan. Potentialen framåt i Skellefteå är enorm, säger vd Mats Ehnbom.

Vi ska göra allt vi kan för att bidra till att accelerera den tillväxtresan.

De två nuvarande Megafonen-delägarna är också positiva till det nya partnerskapet.

– Med Norr Media och NTM-koncernen, som är en stark och stabil delägare med stort mediekunnande, får vi ännu bättre förutsättningar att genomföra de satsningar som vi har planerat, berättar Magnus Lindkvist.

Förblir självständig

Norr Media blir majoritetsägare med 51 procent av aktierna. Grundarna Magnus och Peter behåller 49 procent, och de kommer att fortsätta driva och utveckla Megafonen.

Annons

Norr Media äger Norran i Skellefteå sedan tidigare, men Mats Ehnbom försäkrar att tidningarna ska fortsätta drivas som separata enheter och utvecklas självständigt.

– Det är två helt olika produkter – Megafonen är en gratistidning och Norran en prenumererad dagstidning. De kompletterar varandra väldigt väl. Samarbete och samverkan kan självklart ske, men endast om det kan gynna våra kunder, säger Mats Ehnbom, som är noga med att poängtera Megafonens självständighet.

– Megafonen har tack vare en läsvärd gratistidning byggt upp en stark läsarskara och en lojal kundkrets. Det är verkligen något att bygga vidare på.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons