Northvolt har tidigare ingått samarbete med Volvo Cars, som avser att endast producera och sälja elbilar till år 2030. Likt fabriken i Skellefteå ska anläggningen i Göteborg producera battericeller, men specifikt för nästa generations Volvo- och Polestar-elbilar.
Den får en årlig produktionskapacitet på uppemot 50 gigawattimmar, vilket skulle försörja cirka 500 000 bilar med batterier varje år.
– Vårt battericellssamarbete med Northvolt är nyckeln till våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.
Fabriken kommer att byggas i Torslanda på västra Hisingen, vilket ger den en direktväg till Volvos största bilfabrik samt tillgång till infrastruktur, förnybar energiförsörjning och kompetens. Den hamnar också nära båda bolagens forsknings- och utvecklingscenter.
– Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg. Både för att fortsätta omvandla en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd på Northvolt.
Med en av de största produktionsenheterna i Europa tänker Northvolt och Volvo etablera sitt samriskföretag som en betydande aktör inom europeisk battericellsproduktion. Adrian Clarke, tidigare chef på Tesla, har utsetts att leda detta produktionsbolag.
Fabriken i Göteborg börjar byggas nästa år och bedöms skapa uppemot 3 000 nya jobb. Produktionsstarten planeras till år 2025.