Annons
Baserat på pressmeddelande
Musikanternas uttåg. Foto: Patrick Degerman

Världspremiär för Musikanternas uttåg – kulturministern i publiken: ”Har fått enorm uppmärksamhet”

NYHETER Nu är det dags för Musikanternas uttåg att göra intåg på Västerbottensteaterns scen i Sara kulturhus. Efter intensiva repetitioner med stor ensemble är det 17 november världspremiär för iscensättningen av PO Enquists epos om Skelleftebygden.

Annons

Musikanternas uttåg blir teaterns första stora produktion i nyöppnade Sara kulturhus och premiären blir ett stort evenemang i sig med många gäster från både lokalt och nationellt kulturliv, berättar Fransesca Quartey, Västerbottensteaterns vd, i ett pressmeddelande.

– Det är härligt att äntligen få hälsa vår publik välkommen till Sara kulturhus efter det vi upplevt som en lång coronavinter. Musikanternas uttåg blir vår första stora produktion här på Scen 2, som vi känner som vår egen, och den har fått en enorm uppmärksamhet från hela landet. Vi har exempelvis 120 speciella gäster på premiären, bland andra kulturminister Amanda Lind, teaterarrangörer från länet, chefer för kulturinstitutioner i landet och många fler, säger hon.

Föreställningen är en scenversion av PO Enquists bok. Författaren själv var till en början milt skeptisk men efter en tids dialog blev det ett okej, berättar regissören Bobo Lundén, konstnärlig ledare på Västerbottensteatern.

Annons

– Jag vill gärna tro att det spelade viss roll för Enquist att det var just i Västerbotten och av länsteatern som den skulle bli iscensatt, säger Bobo.

Västerbottensteaterns dramaturg Tora von Platen har översatt Enquists bok till teatermanus – ett grannlaga arbete som Tora beskriver det.

– Utmaningen med att överföra boken till scen var att den har en spretig dramaturgi: den hoppar mellan olika tider och innehåller många stickspår. Det fungerar bra i boken, men kan vara svårt att överföra till ett pjäsmanus. Jag försökte  rensa bland alla berättarspår, skapa en tydligare kronologi och fokusera på kärnan i berättelsen – familjen Markströms öde, säger Tora och fortsätter:

– Jag har också byggt ut slutet lite grann så att man får med sig mer av vad jag också tolkar som ett viktigt budskap i boken, att det alltid finns hopp hur mörkt det än ser ut. ”Det gives alltid något mer än döden”, som det sägs i texten.

Annons

”Bilderna började komma”

Redan efter att ha läst boken visste Bobo Lundén att han ville göra en berättarföreställning med mycket sång, teaterlek och att det skulle vara en stor ensemble med 13 skådespelare på scen.

– Det hade Tora och jag talat om ganska länge men det var först efter hennes första manusversion som bilderna började komma och jag såg hur fint det här faktiskt skulle bli. Tora har på ett briljant sätt vävt in såväl komik som tragik utan att något av det tillåts att tynga. Jag hoppas och tror att jag i regiarbetet har fått med väldigt mycket Västerbotten och väldigt mycket PO Enquist, säger Bobo och fortsätter:

– Sedan har jag själv bidragit med bland annat den teaterlek som nyttjar de möjligheter som den här fantastiska scenen ger.

Annons

Att ha barn i rollerna som den unga versionerna av huvudkaraktärerna Eva-Liisa och Nicanor var ett givet val, säger Bobo.

– Det var ett självklart val att ha barn med, trots alla praktiska svårigheter som det innebär med begränsad reptid för dom. En ensemble i åldrarna 11–66 år berättar något. Alla kan känna igen sig. Det är vackert på något vis.

Efter premiären 17 november spelas drygt 30 föreställningar i Sara kulturhus, Skellefteå, fram till mitten av januari 2022.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Västerbottensteatern
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons