Annons
Annons
Bild tagen under Alvargalan 2018. Upplägget blir väldigt annorlunda i år.

Fler nomineringar släppta inför Alvargalan – årets småföretag, hållbara företag och varumärke

NÄRINGSLIV På tisdagen offentligjordes den tredje omgången av nominerade företag på Alvargalan 2021, som ska anordnas i mars.

Annons MOBILE TOP

I första omgången tillkännagavs vilka som har chansen att bli Årets Nykomling, Årets Tjänsteföretag och Årets Handelsföretag. I den andra presenterades nominanterna till Årets Innovationsföretag, Årets Tillväxtraket och slutligen Årets Unga Entreprenör.

I dag offentliggjordes vilka företag som har chansen att vinna Årets Småföretag, Årets Hållbara Företag samt Årets Varumärke på årets näringslivsgala i Skellefteå. Den sista omgången – Årets Övervinnare, Årets Profil och Årets Företag – ska släppas på fredag.

ÅRETS SMÅFÖRETAG

Presenteras av Nordea.

• LJUSFABRIKEN LOWIMA

”Lollo och Matte är två norrlandsälskande hemvändare som startade Ljusfabriken Lowima 2013. Idag är det Norrlands största ljusfabrik, med handgjorda och miljövänliga ljus i 100% stearin. I sina mysiga och inspirerande lokaler insprängda i berget förverkligar de affärsidén som sätter fokus på hälsa, hållbarhet och miljö. Och det har gett resultat, både i form av högre omsättning och en ökning av antalet anställda. Ljusfabriken Lowima är en lysande kandidat till Årets Småföretag.”

• FRISKVÅRDSKOMPANIET

”Friskvårdskompaniet erbjuder en härlig kombination av träningsglädje och gemenskap i familjära miljöer, med möjlighet till både gympass och gruppträning under ledning av peppade och professionella instruktörer. Numera har de dessutom tagit sitt framgångsrika koncept till flera platser utanför centrum – både till Bureå, Kåge och nu senast Anderstorp, där de har ett välfungerande och extremt populärt samarbete med Skellefteå Padel.”

Annons

• PROLED.NU

”Efter 16 år som åkare har David Hallberg stor erfarenhet av vad som behövs för bra billampor i mörkret. Sedan han 2015 startade Proled.nu har företaget erbjudit försäljning och montering av ledbelysning för bilar och långtradare. På fem år har de bytt upp lokalytan fyra gånger, växt till fyra anställda och utökat verksamheten till att ha en belysningsbutik både på webben och IRL. En strålande affärsidé, med service som LED-stjärna.”

ÅRETS HÅLLBARA FÖRETAG

Presenteras av Boliden.

• SAVERSTAMS, ICA NÄRA BOLIDEN

”Den här ICA-handlaren har verkat i Boliden i över 40 år och har anpassat utbud och service för att Bolidenborna ska kunna handla allt hemma utan att behöva resa till centralorten. Under Bolidens eventvecka gick de utanför ramarna och ordnade provianter utanför öppningstiderna, vilket förstärker hållbarhetsprofilen. Med god service och ett vänligt bemötande mot alla oavsett bakgrund är de ett gott föredöme och en värdig kandidat till årets hållbarhetsföretag.”

• UNGHÄSTEN, EN DEL AV VÄSTERBOTTENSTEATERN

”I över 20 år har Unghästen arbetat med sociala frågor riktade mot en bred publik med samtal, improvisationsteater och interaktion. Deras mål är att motarbeta alltifrån mobbning och rasism till psykisk ohälsa, bristande jämställdhet och andra väsentliga frågor som är viktiga i hållbart samhälle. Den långsiktiga satsningen på levande pedagogik och mötet mellan människor gör Unghästen till ett imponerande hållbarhetsföretag.”

Annons

• LERNIA SKELLEFTEÅ

”Lernia har en värdegrund som präglas av hållbarhet och jämställdhet. De gör både sina uppdragsgivare och medarbetare medvetna om hur man minimerar riskerna av att drabbas av Covid-19. Dessutom är de en aktiv och målmedveten partner, som gör sina uppdragsgivare uppmärksamma och medvetna om betydelsen av hållbarheten i företagande.”

ÅRETS VARUMÄRKE

Presenteras av Marknadsföreningen i Skellefteå och ATEA.

• ONCE UPON

”’Det var en gång’ är starten på denna framgångssaga. Once Upon har bild för bild satt Skellefteå och sitt eget varumärke på världskartan. En och en halv miljon har redan laddat ner appen som hjälper dig att bevara dina speciella stunder i en personlig bok. På bara några minuter har dina mobilbilder förvandlats till en vacker, stilren skapelse som sida för sida berättar en ny historia.”

• VÄSTERBOTTENSTEATERN

”Västerbottensteatern levererar varje år flera hundra starka upplevelser av både glädje och sorg som gör avtryck både i sin närhet och i resten av regionen. Med socialt engagemang och en samhällsröst som är ständigt närvarande, långt utanför scenens räckvidd, fortsätter de att beröra. Även när ridån gått ner och applåderna har tystnat. Västerbottensteatern ger Skellefteå möjligheten att utvecklas genom kultur.”

Annons

• MEGAFONEN

”Under ett decennium har Megafonen verkat för att lyfta lokala händelser till ett brett spektrum av målgrupper. Konceptet som började med vimmelbilder som lät Skellefteborna känna igen varandra har med åren utvecklats till att Megafonen idag är en självklar lokal nyhetsaktör, inte sällan först med det senaste. Under det senaste året har Megafonen med sitt gedigna profileringsarbete och genuina engagemang för det lokala befäst sin position som en betydelsefull spegel och kugge i ett växande Skellefteå.”

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons