I vanliga fall jobbar destinationssäljaren Emma Pantze främst med att stötta lokala arrangemang och att sälja in Skellefteå som evenemangsstad till arrangörer utifrån. Men som läget ser ut just nu står mycket still i eventbranschen, och istället har Emmas fokus riktats mot hur Skellefteborna kan aktivera sig på hemmaplan i sommar.
– Det är många som fått ställa om och vi på Visit Skellefteå gör allt vi kan för att stötta våra medlemmar i bland annat besöksnäringen, säger Emma när Megafonen når henne via telefon.
Stor variation
En av satsningarna Visit Skellefteå gör är “Hemesterkortet”. Det innehåller 60 tips på olika upplevelser, platser att bo på och aktiviteter.
I år har vi velat lyfta fram det ännu mer och göra det enkelt för Skellefteborna.
– Det här är egentligen sådant som vi på Visit alltid arbetar med, men i år har vi velat lyfta fram det ännu mer och göra det enkelt för Skellefteborna att aktivera sig här i vår egen kommun, säger Emma.
På kortet, som finns både digitalt och i den sommarbroschyr Visit kommer att skicka ut under juni, hittas aktiviteter som kajakpaddling, äventyrsgolf, lasertag, sommarcaféer och vandringar.
– Variationen är stor och tanken är att alla ska kunna hitta något de tycker om, säger hon.
Tävling
Att göra aktiviteter som finns med på kortet gör också att du är med i en tävling.
– Hos varje aktör som är med finns en kod att hämta som du får efter att du har besökt dem. När du har tre koder är du med och tävlar om tio centrumpresentkort, där varje kort är laddat med ett värde på 1000 kronor, säger Emma.
Tävlingen pågår fram till sista augusti, så det är ingen brådska med att genomföra aktiviteterna.
– Nu hoppas vi att Skellefteborna verkligen ska passa på att uppleva vår omgivning och kanske hitta nya favoriter bland alla utflyktsmål som finns, säger Emma.
Nu hoppas vi att Skellefteborna verkligen ska passa på att uppleva vår omgivning.
Artikeln är skriven i samarbete med Visit Skellefteå. Hemester-kortet hittar du här »