I maj 2020 togs ett politiskt beslut om att stärka upp stadstrafiken genom att komplettera det befintliga kollektivtrafiksystemet med nya linjesträckningar mellan centrum och Bergsbyns industriområde samt mellan centrum och Klemensnäs.
Dessutom beslutades det att kvartstrafik ska införas på linje 1 och 2 under vardagarnas rusningstider, istället för det senaste årets halvtimmestrafik.
– Trafikomläggningarna som har gjorts det senaste året syftar till att möjliggöra ett sömlöst resande i en stor del av kommunen, där så många som möjligt ska kunna ta bussen istället för bilen till arbete och fritidsaktiviteter, berättar vd Marie Larsson.
Skellefteå buss har anställt 15 nya busschaufförer och under hösten tas sex nya elbussar i trafik. Dessutom har en större organisationsförändring genomförts inom trafikledningen, för att kunna styra verksamheten under hela trafikdygnet.
Analyserat tidigare erfarenheter
Trafikomläggningen hösten 2019 fick planeras om på grund av för många stora korrigeringar innan start. Detta medförde att antalet turer i stadstrafiken drogs ned.
– Vi har arbetat intensivt det senaste halvåret för att säkerställa trafikomläggningen och har analyserat det som hände förra hösten, berättar Marie Larsson.
– Det är svårt att förutse allt som kan inträffa, men utifrån förarbetet som är gjort är vår förhoppning att det ska flyta bra redan vid start. Vi kommer att noga följa vad som händer timme för timme och är ödmjuka inför att finjusteringar kan bli nödvändiga. Coronasituationen gör att resmönster och restriktioner är svåra att förutse, men vi ska göra allt vi kan för att våra resenärer ska känna sig trygga när de reser med oss och kvartstrafiken gör det enklare att undvika trängsel, fortsätter hon.
Ett steg mot hållbart Skellefteå
Enligt Skellefteå buss är det långsiktiga målet med trafikomläggningen att skapa förutsättningar för en beteendeförändring, där ett ökat kollektivt resande i vardagen bidrar till ett mer hållbart Skellefteå.
– Jag tror även att invånarna vill känna att de bidrar till ett annat samhälle där man i sina egna beslut kan påverka klimatet. På kort sikt hoppas vi att trafikomläggningen gör det enklare och bättre för fler resenärer att förflytta sig till arbete och andra aktiviteter, med fler turer att välja på och nya hållplatser, säger Marie Larsson.
Även de ansvariga för trafikplaneringen vid kommunen är förhoppningsfulla inför de förändringar som nu görs. Trafikingenjör Petra Bassioukas Hanseklint berättar:
– Skellefteå är ett samhälle som snabbt förändras vilket har lett till att vi behövt göra vissa justeringar i kollektivtrafiken. I kombination med att Coronaviruset troligen kommer att fortsätta påverka allas våra liv för lång tid framöver, kan det hända att vi behöver göra fler tidtabellsförändringar. Men med de justeringar som nu införs kan vi erbjuda en ännu bättre kollektivtrafik utifrån det underlag och de behov som finns.