Annons
Annons
Lars Normark och Li Holmberg i SVT:s Draknästet 2023. Foto: SVT

Snart säsongspremiär – Li och Lars kommer att möta ”drakarna” i SVT: ”Både spännande och lite nervöst”

NYHETER De har satt Rålund, Norsjö och Västerbotten på kartan med sina viner på blåbär och lingon. Nu kommer Lars Normark och Li Holmberg snart att synas i tv-rutan, för de är två av deltagarna i SVT:s "Draknästet".

Annons MOBILE TOP

De första vinerna var resultatet av ihärdigt arbete och en kärlek till vilda bär. Tillverkade i Norsjö, på blåbär från de norrländska skogarna, lanserades de i slutet av 2018. Senare kom även ett rosévin på lingon och så har det fortsatt.

– Det har hänt en hel del. Det mesta produceras fortfarande på plats i Norsjö, säger Li Holmberg som driver verksamheten tillsammans med Lars Normark.

Hon beskriver mottagandet, lokalt och nationellt, som en succé. Första året producerade vineriet cirka 2 500 flaskor och nu är de uppe i 35 000 per år. De har en heltidsanställd i dag och tar även in extrapersonal ibland.

– Vi har blivit en snackis i vinvärlden och levererar även till Michelin-toppkrogar i dag. Det har gått fantastiskt bra, berättar Li.

Annons

Satsning  på export

Längre fram kan de behöva anställa fler. Ägarna blickar utåt nu, bortom Sveriges gränser. Företaget hette Idunn Wine förut men internationellt är “Idunn”-varumärket taget, så de har bytt namn till New Nordic Beverage.

– Vi kommer att skala upp och satsa på export, säger Li.

– Det nya namnet beskriver också bättre vad vi gör. Vi har breddat sortimentet så pass att vi inte bara gör vin längre. Nya likörer kommer att lanseras nu under hösten, fortsätter hon.

Att möta ”drakarna”

För uppskalningen behövs kapital – och här kommer SVT:s “Draknästet” in i bilden. Programmet där entreprenörer får presentera sina idéer för ett gäng investerare och riskkapitalister, alla stora namn i affärsvärlden, i hopp om att få dem att investera.

Annons

Den tredje säsongen har premiär den 31 augusti. Några avsnitt in kommer Li och Lars att stå framför dessa “drakar”.

– Det känns både spännande och lite nervöst, för vi vet inte vad som kommer att sändas. Det spelades in redan i mars och vi har fått hålla allting hemligt fram tills nu, berättar Li.

Det är många som söker till programmet så hon blev mycket glad när de kom med. Li och Lars har också jobbat hårt med sin presentation.

– Vi ville verkligen göra ett bra intryck. Det var så mycket vi ville berätta om företaget och det var svårt att få med allt, säger Li.

Annons

Utan att avslöja hur det gick, hur skulle du beskriva upplevelsen?

– Som mycket positiv. Det är väldigt professionella människor bakom programmet som lotsade oss rätt, så vi kände oss trygga. De här drakarna var också proffsiga och ställde relevanta frågor, så det blev en positiv upplevelse för oss, berättar hon.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons