Annons
Annons
Sponsrad artikel
En del av gänget som ligger bakom det nya reservdelslagret på Brokk.

Fortsätter investera i Skellefteå – så har bra teamwork möjliggjort ett nytt lager: ”Blev riktigt bra”

ANNONS Skellefteåföretaget Brokk, som gör världsledande rivningsrobotar, fortsätter att satsa på hemmaplan. Sedan några månader tillbaka står ett nytt reservdelslager färdigt. “Vi ser stora fördelar med att hålla allt samlat”, säger Micael Larsson, arbetsledare.

Idén till det som idag är en världsledande produkt föddes i slutet av 70-talet då ett svårt och miljöfarligt rivningsarbete skulle genomföras på Rönnskärsverken i Skelleftehamn. Sedan dess har Brokks rivningsrobotar blivit marknadsledande och används dagligen inom olika branscher, dels för att förbättra säkerheten för operatörerna och dels för att effektivisera rivningsarbeten.

Brokk används även vid riskfyllda arbeten, till exempel i Notre-Dame, under World Trade Center och vid kärnkraftskatastrofen i Fukushima.

– Produkterna finns på alla kontinenter – till och med på sydpolen, säger Arvid Lövgren, reservdelssäljare, som förklarar att det finns en forskningsstation där Brokk-robotar arbetar i extrema miljöer.

Peter Kling och Arvid Lövgren.

Väl på hemmaplan, där ett 80-tal medarbetare jobbar, har företaget fortsatt att göra satsningar. Nu senast har de tagit fram ett dedikerat reservdelslager för att erbjuda ännu bättre service och tillgänglighet av reservdelar.

– Vi har utvärderat olika möjligheter och det blev tydligt för oss att de allra största vinningarna finns att hämta genom att expandera lagerverksamheten i Skellefteå, säger Micael Larsson, arbetsledare, och fortsätter:

– Teamet bakom har haft så bra idéer att vi numer har två välfungerande lager på samma yta där vi förut hade ett.

Effektiviserat

Tidigare hade de ett gemensamt lager som nyttjades av både produktion och reservdelsavdelningen.

– Det var svårt att hålla koll på vad som skulle användas i nyproduktion och vad vi kunde skicka som reservdelar, och framförallt vad som skulle prioriteras, berättar Peter Kling, reservdelssäljare.

Med ett separat reservdelslager så kan de dessutom sortera artiklarna bättre utifrån vad som ofta efterfrågas.

– Det har varit ett stort arbete, men det blev riktigt bra. Ingen vill gå tillbaka till hur det var innan, säger Peter.

Jennifer Canborn är en av de som jobbar på reservdelslagret – och hon är nöjd med hur utfallet av det nya systemet blev.

Peter har jobbat på Brokk i 39 år. Först 22 år i verkstaden, och sedan 2005 som reservdelssäljare.

– Det är fantastiskt trevligt och bra folk, och jag gillar att organisationen är så platt. Du får alltid ett svar på det du undrar, säger han.

Kollegan Arvid Lövgren blev anställd som reservdelssäljare efter att ha sommarjobbat. Förutom att han lyfter trevliga arbetskamrater så ser han positivt på att få lära sig av sina misstag.

– Man känner att man kan påverka och får ta egna beslut, men även att du har ett stort stöd från dina kollegor. Det finns en otrolig erfarenhet i huset, och alla är glada att hjälpa till, säger han.

Nöjda med utfallet

Ute på lagret jobbar bland andra Jennifer Canborn, Elin Nyström och Magnus Hedlund.

Magnus Hedlund.

– Jag trivs här. Det är frihet, man får röra på sig och vi ställer upp för varandra i gruppen, säger Magnus som även han lyfter fördelen med att det är nära till alla avdelningar.

– Det är lätt att kommunicera mellan avdelningarna. Alla är ju här – el, sälj, inköp och så vidare, säger han.

Alla tre är nöjda över det nya reservdelslagret.

– Ja, det blev riktigt bra. Nu är det bättre ordning och allt går smidigare, säger Elin och ler.

Brokk Skellefteå

Läs mer om Brokk på www.brokk.com/sv
Telefon: 0910-711 800

Sponsrad artikel

Hela denna sida är en annons från Brokk.
Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på megafonen.nu/annons.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons