Yrkestrafiken har en avgörande roll i trafiksäkerheten på vägarna, därav polisens riktade insats. De utökade kontrollerna kommer att pågå under hela 41.
– Utöver körkortsbehörigheter, hastighetsefterlevnad och nykterhet är det också föraren och fordonets skick som är i fokus för polisens kontroller, säger Erling Andersson vid polisens nationella operativa avdelning, på polisens hemsida.
– Vi kontrollerar att förare tar sina raster och har en tillräcklig dygnsvila då en trött förare är en direkt fara både för sig själv och för andra trafikanter, förklarar han.
Polisen gör även detta på grund av åtaganden gentemot EU. De kontrollerar tillstånd och vilka typer av transporter som görs, dels för att upptäcka olaga cabotagetransporter.
Cabotage innebär att transportföretag i ett EU-land kan genomföra inrikestransporter även i ett annat EU-land, under vissa förutsättningar. I Sverige ska detta anmälas till Arbetsmiljöverket och en förare ska kunna uppvisa bevis på det.
– Om en transport av gods bedrivs som olaga cabotage och utstationeringsdeklaration dessutom saknas utgår en sanktionsavgift på totalt 120 000 kronor, vilket förhoppningsvis bidrar till bättre regelefterlevnad, säger Erling Andersson.
På tisdagen gjorde Skelleftepolisen tre kontroller av kör- och vilotider samt två flygande besiktningar, på väg 95 vid Varuträsk. Det resulterade i en utfärdad böter och ett omhändertaget körkort.