I dagarna var det premiär för Umeåbaserade metalbandet Cult of Lunas senaste musikvideo. Och det blev ingen musikvideo i mängden.
– Det hamnar i gränslandet mellan film och spel, säger North Kingdoms experience director Linus Johansson, när vi träffas i företagets lokaler på Storgatan.
Projektet gjordes i samarbete med Arctic Games och Innovation Games, och Sandra Andersson har varit en central del av teamet från start till mål.
Vid projektstarten var hon student vid spelutbildningen Future games vid Skellefteå Campus och gjorde sin praktik hos North Kingdom.
Hon har varit involverad i ett flertal spelprojekt under sina fem år som student inom datorspelsutveckling, och tyckte att det var inspirerande att nu hamna i skarpt läge, berättar hon.
– Till skoluppgifter finns alltid en massa ramar för hur uppgiften ska gå till. Allt från hur lång tid man har på sig, vilka som ska ingå i teamet och olika kriterier som spelet måste ha. Men den här gången fick jag jobba helt fritt, säger hon.
Jag frågar om de kan beskriva hur det är att titta på eller, kanske rättare sagt, spela den här musikvideon.
– Kom så visar vi, det är nog lättare, säger Linus och leder mig en trappa upp till ”Greenhouse”-kontoret.
I vår bransch pratar man mycket om att våga misslyckas. Men samtidigt förväntas vi leverera på extremt hög nivå, där det faktiskt inte är okej att misslyckas.
Greenhouse är deras avdelning för att utveckla och testa experimentella och innovativa idéer. Den startades för ungefär ett år sedan med tanken om skapa utrymme att prova nya saker, utan risken att göra en dyrt betalande kund besviken.
– I vår bransch pratar man mycket om att våga misslyckas. Men samtidigt förväntas vi leverera på extremt hög nivå, där det faktiskt inte är okej att misslyckas. Då måste man hitta andra former för att experimentera och driva utvecklingen framåt, säger Linus, som ansvarar för Greenhouse.
Sandra ger mig en handkontroll och startar spelet. Till de dånande tonerna av Cult of Lunas låt Cold Burn styr jag en ljusbubbla genom ett mörkt och dystopiskt landskap.
Aska regnar från himlen och mörka tornados jagar mig när jag ska leda ljusbubblan genom en labyrintlik skog och samtidigt samla med mig andra mindre ljusbubblor och rädda dem från mörkret.
Spelet fascinerar och ger en musikupplevelse som jag faktiskt inte var riktigt beredd på.
– Musiken är kopplad till olika delar av kartan, säger Sandra och fortsätter:
– Så länge du är kvar i det här området så kommer första delen av låten att loopas. När du tar dig vidare till nästa område så fortsätter låten. På så sätt får man unika upplevelser av låten varje gång man spelar.
Linus beskriver spelet som en visuell värld av konceptet för Cult of Lunas senaste skiva.
– Tidigare när man köpte musik på skivor stod skivomslaget för den visuella världen. Man öppnade omslaget och kunde kliva in i den. Det här är en utveckling av det som hjälper lyssnaren att utforska den visuella världen runt albumet med hjälp av musiken, säger han.
Efter det här projektet har Sandra blivit anställd som utvecklare på North Kingdom och är alltså inte längre praktikant. Hon kommer från Sundsvall och egentligen var det inte tänkt att hon skulle bli kvar i Skellefteå efter utbildningen.
Det blev hur bra som helst. Det är ju det här jag har pluggat för.
Men det är ingenting hon är ledsen över.
– Det blev hur bra som helst. Det är ju det här jag har pluggat för, säger hon.