Bakom en än så länge anonym port på campus i Skellefteå döljer sig en blivande flygskola. I lokalen finns ett rum med flygplansstolar samt en avancerad och dyr flygsimulator.
– Vi har investerat stora pengar i det här, och vi tror verkligen stenhårt på skolan och den utveckling som sker, säger Olov Hultdin, vd på Green Flight Academy som drivs av Skellefteföretaget No Plan B.
Så sent som för ett halvår sedan hade Olov ingen aning om att han skulle vara vd för en pilotutbildning, men under våren föll alla pusselbitar på plats.
Sen är det ju även ruggigt fränt med flygplan, det kan inte hjälpas.
– Det är roligt att kunna vara med och bidra till energiomställningen som sker i Skellefteå. Sen är det ju även ruggigt fränt med flygplan, det kan inte hjälpas, säger han och skrattar.
Certifierade för trafikflyg
Att flyga flygplanen och hålla i själva flygutbildningen ska dock inte Olov göra. Under sommaren har de anställt både en skolchef och en chefsinstruktör. De som går utbildningen kommer att bli certifierade för trafikflyg.
– Vi kommer att locka hit människor från hela världen. Ett europeiskt och svenskt certifikat är eftertraktat, säger Olov.
Att flygskolan ska använda sig av elflygplan, i den utsträckning som är möjlig, gör även skolan mer attraktiv, enligt Olov.
– Vi har köpt in tre elflygplan, och har option på ytterligare sju. Sen kommer vi även att köpa in två andra flygplan som vi kommer att tanka med så mycket biobränsle som möjligt. De behövs för vissa moment i utbildningen. Till exempel måste man kunna flyga en viss sträcka, säger Olov.
Så snabbt det finns elflyg som klarar kraven vill Green Flight Academy dock köra uteslutande med dem.
– Ambitionen är att bli världens första flygskola som kör enbart på el, säger han.
Möjlighet till forskning
Vid Megafonens besök finns även representanter från Luleå Tekniska Universitet och Skellefteå kommun på plats. Robert Brännström och Jonny Johansson från LTU är positivt inställda till flygskolan som ger dem förutsättningar att forska på till exempel hur den här typen av elektronik fungerar i flygplatsmiljö.
– Satsningarna på Skellefteå Airport, och den här flygskolan, skapar förutsättningar för det. Vi vill alltid komma ut i verkligheten och undersöka saker skarpt, säger Jonny.
Jonny är själv pilot och ser många positiva sidor med att flygen elektrifieras.
– Dels har vi miljöaspekten, men även att flygplanen inte låter så mycket. På håll låter de bara som ett bi, vilket så klart är en fördel för en flygskola som har många start och landningar, säger han.
Ida Lindh, som är strategiskt ansvarig för Campus Skellefteå, är också positiv till alla satsningar som görs.
– Här finns idag ett antal starka forskningsgrupper inom områden som trä, datasystem, omsorg och elkraft. Nu växer en ny industri fram med elektrifiering av industri och samhällen, och givetvis vill vi understödja även starka forskningsmiljöer inom detta område, säger hon och fortsätter:
– Just elflyg som område har också särskilt goda förutsättningar att utvecklas bra här på grund av våra förutsättningar i såväl tillgångar och hållbarhetsfokus, som avstånd och geografi.
16 elever efter årsskiftet
De första 16 eleverna till flygskolan kommer att anlända efter årsskiftet. Sedan är tanken att 25 nya ska börja ungefär en gång i kvartalet så att totalt 100 studerande utbildas löpande.
– Det är häftigt hur snabbt saker kan gå när alla vill samma sak, säger Olov.