När pandemin spred sig över världen i våras ökade behovet för digitala möten kraftigt, och Medlefors såg snabbt att ny teknik skulle bli nödvändigt.
– Att koppla upp sig med sin dator till ett möte klarar de flesta av, men med dålig bild och dåligt ljud blir mötet sällan så bra som det hade kunnat bli, säger Martin Hedqvist, marknadschef på Medlefors.
Med bakgrund av det köptes kvalificerade system in för att komma runt problemet.
– Redan i våras gjorde vi det möjligt för små grupper att träffas i stora mötesrum hos oss, samtidigt som fler mötesdeltagare kunde delta via länk. Vi satsade på att erbjuda riktigt bra ljud och bild, vilket resulterat i bättre möten, säger Martin.
Uppskattad teknik
Sedan dess har de implementerat liknande teknik i fler och fler konferens- och mötesrum.
– Att kunna koppla upp sina möten digitalt har mer eller mindre blivit standard, och vi märker att den teknik vi investerat i har varit uppskattad, säger Emma Lundmark, sälj- och marknadskommunikatör.
Att kunna koppla upp sina möten digitalt har mer eller mindre blivit standard.
Att utrustningen kommer att användas även när pandemin avtagit är de övertygade om.
– Corona har helt klart drivit på utvecklingen, men även utan pandemin hade vi nog gått åt det här håller, även om det tagit längre tid, säger Martin.
Hybridmöten
Ambitionen med att ha hybridmöten, som det kallas när en del av gruppen är på plats i lokalen och andra deltar via länk, är att samtalet ska ha potential att bli lika bra som vid ett personligt möte.
Även om du sitter hemma vid din dator ska det vara så bra bild och ljud att alla kan uppfatta vad som sägs.
– Även om du sitter hemma vid din dator ska det vara så bra bild och ljud att alla kan uppfatta vad som sägs. Med vårt system har vi bra mikrofoner, högtalare och kameror som kopplas in direkt i till exempel Teams eller Zoom, säger Emma som poängterar att det är enkelt att komma igång.
– Vi gör allt för att sänka trösklarna för deltagare och arrangörer. Vi hjälper till hela vägen.
Deluxe-paket
För den som vill uppgradera sitt möte ytterligare har Medlefors även startat ett samarbete med Skellefteföretaget Producenterna. Med hjälp av dem kan en ännu högre nivå nås.
– Det kan handla om att ha flera kameror i rummet, lägga namnskyltar i bilden, inkludera extern media eller annan grafik, berättar Ludwig Eriksson, delägare på Producenterna.
För att göra det enkelt för kunderna har ett antal paket tagits fram, som till exempel hybridmöte och hybridmöte deluxe.
– Just nu ska vi mötas så lite som möjligt, men den som vill ha riktigt bra möten i framtiden är alltid välkomna att höra av sig till oss så kan vi ta fram en lösning som passar just dig, säger Martin.