I februari gav regeringen klartecken för projektets nästa etapp och med dagens besked från Trafikverket rullar det förberedande arbetet på. Avverkning på sträckan Dåva-Skellefteå inleds nu under juni och först ut blir delarna där man snabbast vill komma igång med själva banbygget.
– Vi är angelägna om att komma igång med bygget. Ibland får vi frågan om vi kommer börja bygga från det ena eller andra hållet, men faktum är att vi börjar bygga på flera ställen samtidigt, säger projektchef Maria Erlandsson i ett pressmeddelande.
Arbetet innefattar bland annat förberedelse för vissa vägar. Av skogen som behöver avverkas längs sträckan ska cirka 20 procent bort under denna första entreprenad, som ska pågå till senhösten 2026, och resterande avverkning fortsätter sedan under 2027 och 2028 medan banbygge genomförs parallellt.
Anpassas efter säsong
Avverkningen görs i etapper och kommer att ske både vinter- och sommartid. Trafikverket väntar till när marken är frusen för att minska risken för markskador på vissa platser och enligt myndigheten ska man även ta hänsyn till djurlivet.
Inför avverkningen gör vi en noggrann genomgång av sträckan tillsammans med entreprenören.
”I exempelvis Robertsfors kommun föreligger avverkningsförbud mellan april och juli enligt Miljökonsekvensbeskrivningen och Länsstyrelsens beslut. I Skellefteå kommun finns inget generellt förbud, men där planerar man att styra avverkningen till vintern i fuktiga och blöta områden där fåglar oftast häckar”, uppger Trafikverket.
– Inför avverkningen gör vi en noggrann genomgång av sträckan tillsammans med entreprenören, och om vi upptäcker häckning av fåglar anpassar vi arbetet för att undvika störningar, fortsätter Maria Erlandsson.
För människor som bor eller rör sig i närheten kan arbetet märkas av i form av buller, transporter och tillfälliga begränsningar i framkomlighet.