Medan arbetet med sträckan Umeå-Dåva sedan länge kommit igång har arbetet med Norrbotniabanans fortsatta sträckning norrut dragit ut på tiden, minst sagt.
Men nu har byggstarten för järnvägsbygget upp till Skellefteå fått grönt ljus. Regeringen har gett klartecken till tolv infrastrukturprojekt varav Norrbotniabanans nästa etapp är en.
– Det här är flera efterlängtade besked i olika delar av landet, och det är investeringar i svensk infrastruktur som summerar till ungefär 22 miljarder kronor i 2021 års prisnivå, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson på pressträffen.
Just om färdigställandet av Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå tillägger han:
– Detta är mycket efterlängtat i regionen, mycket viktigt för industrin, mycket viktigt för arbetspendlingen som är en grundläggande förutsättning för att lyckas med alla de stora investeringar som nu görs i den delen av landet.
Glädjerop i norr
Rektionerna i norr låter inte vänta på sig. Morgonens besked mottas med glädje både på Region Västerbotten och Skellefteå kommun.
– Äntligen! Vi har kämpat länge för det här, och det är fantastiskt att det nu händer, säger Rickard Carstedt (S), regionråd, i en kommentar.
– Västerbotten är en glesbefolkad region, och har för små arbetsmarknadsregioner idag. Med Norrbotniabanan knyter vi ihop de två starka noderna Umeå och Skellefteå, och även samhällena däremellan, fortsätter han.
Kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande i Skellefteå, Lorents Burman (S) och Evelina Fahlesson (S), stämmer in.
– En snabb byggstart av Norrbotniabanan skapar fler jobbmöjligheter än de som redan finns och ger våra invånare stärkt framtidsoptimism. Nu kommer kommunen också driva på byggnationerna av resecentrum i Bureå, Skellefteå och sedan Byske, säger Evelina Fahlesson i ett pressmeddelande.
Även Andreas Löwenhöök (M), oppositionsråd, beskriver detta som en fantastisk nyhet för Skellefteå och hela norra Sverige. Han menar att framgången är ett resultat av konstruktiv dialog mellan det lokala och nationella.
– Vi har länge arbetat för att lyfta fram behovet av Norrbotniabanan i våra kontakter med regeringen. Detta visar vad som är möjligt när vi samverkar för regionens bästa, i stället för att skapa konflikt genom arga debattartiklar i lokaltidningen, säger han.