Kampanjen har väckt känslor sedan den lanserades i september 2024. I den har Skellefteå kommun utlyst en tjänst där de sökande själva fått bestämma titel, lön och arbetsuppgifter, som ett sätt att synliggöra kommunen som arbetsgivare.
Moderaterna och MUF i Skellefteå har stått för den mest uttalade kritiken, pekat på personalbristen inom skola, vård och omsorg samt ifrågasatt var man lägger fokus på rekrytering. Kommundirektör Kristina Sundin Jonsson har å sin sida anfört att det inte finns någon motsättning mellan arbetet med kampanjen och arbetet för att säkra bemanning inom välfärden.
Nominerad till 100wattaren
Oavsett var man står i den frågan har ”Ett jobb utan gränser” obestridligen fått resultat i form av nationell uppmärksamhet och en nominering till det prestigefyllda kommunikationspriset 100wattaren i december.
Linda Wåhlberg, kommunikationsstrateg på kommunen, gladdes över nomineringen inte minst för att tävlingen utgår från faktiska och mätbara effekter.
– Vi har haft 46 000 besökare och 117 000 sidvisningar på Skellefteå kommuns webb för lediga jobb under kampanjperioden. Det är den högsta trafik kommunen någonsin haft på sidorna och vi kan se att många klickat sig vidare till sidor som handlar om hur det är att leva och bo i Skellefteå kommun, sade Linda Wåhlberg då.
De fick 535 ansökningar till tjänsten och av de sökande ska drygt 70 personer ha angett att de också var intresserade av andra jobb i Skellefteå kommun. Och nu, efter att sållat bland alla kandidater, har kommunen presenterat sitt nyförvärv.
Demokratiutvecklare tillsätts
29-årige Philip Bärring kommer närmast från en tjänst som forskningsassistent vid Stockholms universitet och kommer i rollen som ny demokratiutvecklare på Skellefteå kommun att jobba för att minska avståndet mellan beslutsfattare och invånare.
Det här ska han uppnå genom att skapa mötes- och dialogmöjligheter mellan invånarna och beslutsfattarna, samla in och analysera synpunkter samt presentera dessa som beslutsunderlag för politiker och tjänstepersoner, bland annat. I förlängning blir det hans jobb att stärka allmänhetens inflytande inom demokratin.
– Jag tror verkligen på den här metoden och att jobba med detta inom offentlig sektor så därför kändes det självklart att söka tjänsten, säger Philip i ett pressmeddelande.
Han har en kandidatexamen i kulturantropologi med fokus på Sveriges politiska kultur och dess inverkan på civilsamhället och en magisterutbildning där han studerat etiken i medborgarråd och på vilka sätt de bidrar i samhällsomvandlingen.
– Jag är otroligt glad att jag av alla kandidater fick tjänsten och att jag ska få göra det jag brinner för i en kommun där det dessutom händer så mycket, fortsätter Philip.
Jag tror verkligen på den här metoden och att jobba med detta inom offentlig sektor.
Moderaterna riktar kritik
Evelina Fahlesson (S), personalnämndens ordförande och vice ordförande i kommunstyrelsen, konstaterar att fler fått upp ögonen för Skellefteå kommun som arbetsgivare nu och hon välkomnar just en demokratiutvecklare.
– Vi beslutsfattare och även tjänstepersoner kan stärka relationen till våra invånare. Något som känns särskilt aktuellt i och med den samhällsomvandling vi befinner oss i, säger Evelina Fahlesson.
Men oppositionsråd Andres Löwenhöök (M) är fortsatt kritisk, både mot att tjänsten tillsatts och hela rekryteringsförfarandet. Han och Moderaterna i Skellefteå ser detta som ”ännu ett steg i en oroande trend där byråkratin fortsätter att växa på bekostnad av skolan, vården och omsorgen”.
– Demokratin blir inte bättre bara för att man låter byråkratin växa, snarare tvärtom. Det här är inte vad Skellefteborna behöver, vi måste se till att pengarna används där de gör verklig nytta, säger Andreas Löwenhöök i en kommentar.
Partiets kritik riktas inte mot personen som anställts, betonar Löwenhöök, utan ”det politiska beslutsfattandet bakom tjänsten och den växande byråkratin”. Han påpekar även att kommunen redan har en demokratilots som arbetar med invånardialog.
Vinnare presenteras i dagarna
Kostnaden för ”Ett jobb utan gränser” ska ha landat på 180 000 kronor medan PR-värdet på kampanjen, enligt vad kommunen uppgav i december, uppskattas till 2 240 000 kronor.
Om kampanjen också vinner pris i tävlingen 100wattaren blir klart nu på torsdag den 6 februari. Där är Skellefteå kommun nominerad i kategorin ”Employer branding och rekrytering” tillsammans med bland andra Husqvarna och Max Burgers.