I höstas lanserade Skellefteå kommun rekryteringskampanjen Ett jobb utan gränser där de sökande själva fick föreslå yrkestitel, arbetsuppgifter och lön. Kampanjen var ett led i arbetet med att uppmärksamma Skellefteå kommun som arbetsgivare och samtidigt sätta Skellefteå på kartan – något som kampanjen lyckades med då ansökningarna strömmade in samtidigt som den uppmärksammades i nationell media.
Nu har kampanjen nominerats till kommunikationspriset 100wattaren i kategorin Employer branding och rekrytering tillsammans med bland andra Husqvarna och Max Burgers.
– Det här är ett bevis på att arbetet med den här jobbannonsen verkligen gett effekt när det gäller genomslaget i såväl media som sociala medier. Det är extra glädjande att vara nominerad i den här tävlingen eftersom den utgår från faktisk och mätbar effekt av arbetet, säger Linda Wåhlberg, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun.
I nomineringen till priset lyfts kampanjens ”betydande påverkan på både varumärkeskännedom och rekrytering” och att kampanjen ”framgångsrikt ökat intresset för Skellefteå kommun som arbetsgivare”. Enligt Linda Wåhlberg har kampanjen också avslöjat ett intresse för att leva och bo i Skellefteå.
– Vi har haft 46 000 besökare och 117 000 sidvisningar på Skellefteå kommuns webb för lediga jobb under kampanjperioden. Det är den högsta trafik kommunen någonsin haft på sidorna och vi kan se att många klickat sig vidare till sidor som handlar om hur det är att leva och bo i Skellefteå kommun.
Det är den högsta trafik kommunen någonsin haft på sidorna.
Av de 535 ansökningarna som kampanjen resulterade i har drygt 70 personer angett att de är fortsatt intresserade av andra jobb i Skellefteå kommun. I januari kommer rekryteringsprocessen att vara klar och en ny anställd att presenteras.
Totalkostnaden för kampanjen, inklusive nationell marknadsföring, landade på 180 000 kronor. Det estimerade PR-värdet är dock 2 240 000 kronor. Kampanjen har drygt 13 miljoner visningar i redaktionella och sociala medier och omtalades i både Aftonbladet och Morgonpasset i P3. Men har då krisen på Northvolt och den utflyttning som börjar märkas i dess spår, minskat intresset för Skellefteå?
– Nej, intresset har fortsatt öka. Vi har fler sökande per tjänst än vi någonsin haft, säger Linda Wåhlberg.