Alexandra Neitola, 32 år, från Skellefteå började jobba på Niemi Bil i somras. Hon har tidigare jobbat med försäljning inom detaljhandeln, men hade aldrig tänkt tanken på att bli bilförsäljare förrän hon såg Niemi Bils annons tidigare i år.
– Jag hade redan en fast anställning, men tyckte att det lät spännande, berättar hon.
Har bra lagkänsla
Alexandra var lite nervös över att hon inte skulle veta tillräckligt mycket om bilar, men efter en gedigen introduktionskurs fick hon veta att hon kunde mer än hon trodde – och att jobbet främst handlar om hur man möter och hjälper människor.
– Att vara säljare handlar om att lyssna på kunden och förstå deras behov. Sen har vi en bra lagkänsla och hjälper varandra. Alla, från mer erfarna säljare till mekaniker, ställer upp, berättar hon och fortsätter:
– Det är sant att vi säljer hårda bilar men det är mjuka människor vi gör affär med. Ett varmt bemötande och en trygg känsla som får följa med långt efter affären är vad vi siktar på.
Hon har nu jobbat på Niemi Bil i fyra månader, och redan blivit varm i kläderna.
– Jag trivs superbra. Det är en fantastisk energi här och ett himla bra gäng. Jag gillar hur alla här vill utvecklas och bli bättre. Jag trivs med den kulturen, säger hon.
Viktigt att se människan
Till skillnad mot hennes tidigare jobb är varje affär större än i till exempel en klädbutik.
– Det är därför ännu viktigare att allt blir rätt. Vid bilköp så skapas ett band till varje kund vilket jag gillar, säger Alexandra som poängterar vikten av en ordentlig behovsanalys.
– Jag tror det är viktigt att se människan. En del har spanat länge och jämfört bilar själv, medan andra precis börjat fundera på om det är läge att byta. Alla behöver olika hjälp – och man får respektera att det också får ta tid, säger hon.
När Niemi Bil söker fler att anställa till sina anläggningar så tycker Alexandra att du inte ska vara rädd för att söka.
– Du ska inte bli avskräckt om du inte jobbat med bilar förut. Om du har mycket energi, är social och driven kan du komma hur långt som helst, säger hon.
Vill utmana
Niemi Bil vill ständigt utmana och utveckla bilbranschen samtidigt som kundnöjdheten ska vara i topp. Några sätt att visa uppskattning för personalen är möjligheterna till att avancera och göra karriär inom bolaget, högsta möjliga friskvårdsbidrag, event och fördelaktig tjänstepension samt kollektivavtal.
– Vi vill sälja vanliga bilar till vanliga människor, vi tror verkligen att vi gynnas av en personalgrupp med mångfald och olika bakgrund. Vi har som ambition att göra bilbranschen mer jämställd och intressant för att ännu fler ska vilja jobba med just oss, säger Eric Wallin, vd Niemi Bil.