Annons
Baserat på pressmeddelande
Helena Renström. Foto: Jonas Westling / Jonatan Stålhös

Efter tio år som marknadschef – nu är Helena Renström klar för ny roll

NYHETER Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström har utsetts till ansvarig för Expo 2026. Karin Degerfeldt, hållbarhetsstrateg, blir en annan nyckelperson i projektet, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Annons

Expo 2026 är ett projekt som ska spegla den unika samhällsomvandling som pågår i Skellefteå och vara ett hållbart exempel för andra delar av världen där motsvarande förändringar kan komma att ske.

Skellefteå kommuns utvecklingsstrategi 2030 är en utgångspunkt i projektet, som ska visa hur samhällsomvandling kan genomföras utan en upprepning av de misstag som begicks då norra Sverige tog stora utvecklingskliv under 1900-talet.

– Expo 2026 är ett sätt att visa olika hållbara lösningar på en mycket snabb samhällsomvandling. Ett sätt att visa hur vi arbetar för att nå målet i vår utvecklingsstrategi när det gäller såväl investeringar som innovationer och olika byggprojekt. Hållbarhetsperspektivet är den röda tråden med särskilt fokus på social hållbarhet i ett växande samhälle, säger Helena Renström på Skellefteå kommun, som har utsetts till expoansvarig.

Annons

Lämnar nuvarande roll

Helena Renström är kommunens marknadschef i dag. En tjänst som hon, fram tills i höst, kommer att ha kvar på 50 procent vid sidan av uppdraget som expoansvarig.

– Rekryteringen av en ny marknadschef kommer att ske under våren och sommaren. När den nya rekryteringen är på plats kommer jag att ägna mig fullt ut åt jobbet som expoansvarig. Efter 10 år som marknadschef är det dags att lämna plats för någon annan och samtidigt prova på något lika spännande som utmanande, fortsätter hon.

Någon annan som kommer att spela en nyckelroll i arbetet med Expo 2026 är Karin Degerfeldt, hållbarhetsstrateg på Skellefteå kommun.

Annons

– Vi vill visa hur man genomför hållbar samhällsomvandling på en rad områden som korsar varandra. Växande måste ske hållbart och i samarbete med andra aktörer. Här vill vi vara en föregångare på området, säger Karin Degerfeldt.

Nära samarbete lokalt

Expo 2026 kommer att fokusera på utmärkande och innovativa projekt inom olika teman. De kommer marknadsföras i form av konferenser, event och en större utställning där arbetet kan visas upp. Detta ska göras i nära samarbete med bland annat medarbetare, näringsliv och föreningar.

– Det är viktigt att vi delar med oss av både lyckade och mindre lyckade exempel i den här omvandlingen. Vi behöver bli fler i Skellefteå och norra Sverige och detta är ett sätt att fortsätta lyfta Skellefteås attraktion, säger kommundirektör Kristina Sundin Jonsson.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Skellefteå kommun
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons