Annons
Bilder från "Rotterdam". Foto: Patrick Degerman

Föreställningen ”Rotterdam” når nya målgrupper: ”Från tonåring till farmor och farfar i publiken”

TEATER Västerbottens våruppsättning lyckas med vad många föreställningar kämpar med – locka en yngre målgrupp till salongen.

Annons

9 mars hade Västerbottensteatern premiär för vårens satsning Rotterdam.

Efter snart en vecka konstaterar man att föreställningen lyckas med vad nästan alla teatrar kämpar med, nämligen att locka de yngre teaterbesökarna. Mixen i publiken var ett av de bestående intrycken när Norran nyligen recenserade föreställningen.

Kalina Wallenberg, marknadschef på Västerbottensteatern, gläds åt att man hittat rätt. Hon tror att det delvis beror på Rotterdams tematik och hur den framställs. Men också hur de som teater jobbat för att komma närmare de yngre besökarna.

Annons

– Vi jobbar mycket på att bjuda in och på olika sätt locka till teater, och nu har det fallit väl ut. I publiken ser vi allt från tonåring till farmor och farfar, och allt däremellan, säger hon till Megafonen.

Hur har ni jobbat för att locka till teatern?

– Vi har bland annat jobbat nära olika ungdomsgrupper. Men det handlar också om att på olika sätt presentera föreställningen på sociala medier. Vi måste finnas där ungdomarna finns, säger Kalina Wallenberg.

Nästa vecka flyttar Rotterdam uppsättningen för att visas fyra gånger på Väven i Umeå. Därefter kommer de tillbaka till Skellefteå där föreställningen visas fram till mitten av april.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons