Under pandemin har hälsocentralerna haft ett utökat och resurskrävande uppdrag med vaccinationer som medfört hårda prioriteringar, inleder Region Västerbotten.
– Både medarbetare och patienter vill att det ska vara som förr, men det är det inte, berättar Camilla Andersson, områdeschef för närsjukvården i Skellefteå, i utskicket.
– Vi hanterar fortfarande pandemins effekter med omfattande vaccinationsinsatser och framskjuten vård, dessutom ökar andra infektionssjukdomar, förklarar Camilla.
För att minska belastningen på redan hårt pressade medarbetare i primärvården, på akutmottagningarna och på 1177 Vårdguiden på telefon görs nu en ansträngning för att informera brett om vilka kontaktvägar till vården som i första hand bör användas, för att resurserna ska kunna nyttjas på bästa sätt och för att tillgängligheten ska öka.
I sociala medier och i annonskampanjer lyfter Region Västerbotten bland annat den nyligen lanserade tjänsten Hälsodigitalen, där alla som är listade på en hälsocentral i Västerbotten kan söka vård. Ofta räcker det med egenvårdsråd, men finns behov kan patienten chatta med en sjuksköterska och få fler råd, eller hjälp att slussas vidare.
Isabell Zemrén, områdeschefen för närsjukvården i södra Lappland, bekräftar bilden av en pressad primärvård men betonar samtidigt att invånarna kan känna sig trygga.
– Man får den vård och behandling man behöver, det ska man känna sig trygg med.
Hon anser dock att regionen kan bli i bättre på att informera om de olika ingångarna som finns, beroende på vilken vårdnivå som behövs. Region Västerbotten ska också skicka ut information om detta till samtliga hushåll i länet, som en del i denna insats.