Annons
Annons
Alexander Harpa och Örjan Berglund på den klassiska perrongen i Jörn.

Inspirerad av Norrland – framtagen i Jörn • De skapar en ny funktionsdryck: ”Vill bli ledande i Norden”

NÄRINGSLIV I Jörn arbetas det för fullt inför lansering av en helt ny funktionsdryck. Bakom produkten står entreprenörerna Alexander Harpa och Örjan Berglund.

Annons MOBILE TOP

Steget från idé till färdig produkt har gått snabbt i Alexander Harpas och Örjan Berglunds nya projekt. Idén kom Alexander på för bara några månader sedan.

– Det var i samband med att min morfar gick bort. Jag var väldigt nere och jag ville hitta något nytt att sysselsätta mig med, berättar Alexander som själv konsumerat en hel del funktionsdryck under sina dagar.

– Jag kände att det fanns en lucka på marknaden. Vi borde kunna skapa en dryck med norrlandstema, som känns ren och fräsch, precis som miljön här, säger han.

Alexander Harpa ligger bakom idén på den nya funktionsdrycken.

Serieentreprenören Örjan, som arbetar för ett blomstrande Jörn, var inte sen att haka på.

– Det är en bra produkt, och vi kan stå för den utan att skämmas. Dessutom är det bra för att diversifiera näringslivet i Jörn. Förut var det bara sågverk och hemtjänst här. Nu finns det turism, e-handel och snart ett företag som säljer funktionsdryck. Det är bra för samhället, säger han.

Annons

Bollplank och stöttepelare

Alexander och Örjan träffades för första gången i december förra året via gemensamma bekanta. Efter en rekommendation från sin bror investerade Örjan då i Alexanders företag Combolt som bland annat har en patenterad fästanordning i sitt utbud.

Jag har pratat med många investerare, men aldrig klickat lika bra som med Örjan.

– Jag har pratat med många investerare, men aldrig klickat lika bra som med Örjan. Jag ville ha med en entreprenör som förutom att satsa pengar kan agera bollplank och stöttepelare. Och det kan Örjan, säger Alexander.

Att Alexander, som nu bor i Skellefteå, dessutom är född i Jörn och uppvuxen i Glommersträsk gjorde så klart inte saken sämre.

– Jag har sett hur byar i inlandet avvecklas, och gillar Örjans idé om att väcka de till liv igen. Jag tror på den visionen, säger Alexander.

Annons

Norrlandstema

Den nya funktionsdrycken kommer som nämnt att ha norrlandstema med namn och bildspråk som kopplas samman till naturen som finns här. Exempelvis är själva företagsnamnet Latitude 65 – namngivet efter den latitud som Jörn ligger på.

Den ska kännas fräsch, enkel och ren, precis som naturen är.

– Dryckernas smaker kommer dessutom att ha namn som Midnattssol och Norrsken, säger Alexander som menar att den de riktar in sig på en bred målgrupp.

– Den ska kännas fräsch, enkel och ren, precis som naturen är. Därför har vi skapat den med så få ingredienser som möjligt. I stora drag innehåller den bara koffein, mineraler, vitaminer och aromer.

En första bild på hur en av burkarna ska se ut. Foto: Latitude 65

Börjar lokalt

Lager, kontor och försäljning kommer att utgå från Jörn, men till en början sker själva produktionen av drycken i Småland.

– I förlängningen är tanken att även produktionen ska göras här i Jörn, men det får blir i nästa steg, säger Alexander.

I förlängningen är tanken att även produktionen ska göras här i Jörn.

Lansering ska ske någon gång under juli/augusti. Skellefteå kommer att vara först ut, för att sedan efterföljas av övriga Norrland.

– Vi börjar stenhårt på en lokal marknad för att se vad som fungerar, sedan jobbar vi oss vidare. Vi vill bli ledande i Norden, säger Alexander.

Artikeln är en del av Megafonen nr 6-7 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons