Funktionen kan användas av såväl kommunens medarbetare som invånare och tanken är att funktionen ska förstärka och komplettera befintliga kanaler. Ärenden som faller inom ramen för visselblåsarfunktionen utreds av en extern part.
Kommundirektör Kristina Sundin Jonsson tycker att det är viktigt att den inrättas, för att förhindra att allvarliga oegentligheter får fäste i kommunens organisation.
– Funktionen är ett komplement då de ordinarie vägarna som går via chefer och högre ansvariga inte fungerar. Därför är funktionen viktig ur ett demokratiskt perspektiv för att bibehålla och stärka förtroendet för vår verksamhet, säger hon.
Visselblåsarfunktionen innebär att både invånare och medarbetare ska kunna anmäla en förtroendevald, chef eller annan nyckelperson som man misstänker har begått ett allvarligt fel som inte går att hantera öppet inom organisationen. Anmälan kan också riktas mot medarbetare som arbetar för personer som är i beroendeställning till dem.
Funktionen kan exempelvis användas vid misstanke om muta, bedrägeri, stöld, jäv, olämplig bisyssla eller en situation där någon gynnas privat på grund av sin tjänst. Lagbrott eller allvarliga avvikelser mot interna regler och riktlinjer kan också anmälas.
Anmälningarna skickas vidare till ett externt företag som utreder och ger förslag på åtgärder. Kommunen utreder alltså inte dessa allvarliga oegentligheter själv.
– Det kan vara viktigt att påpeka att funktionen inte är till för mer allmänna synpunkter på exempelvis ledarskap, arbetsmiljö eller verksamhetsplanering. Den ska heller inte användas till att rapportera känsliga HR-frågor, förklarar biträdande förhandlingschef Maria Berggren, ansvarig och kontaktperson för funktionen.
– Om det inte känns bra att prata med chefen eller chefens chef om dessa frågor kan man istället vända sig till sin HR-funktion eller någon facklig företrädare, säger hon.