Annons
Annons
Sponsrad artikel

Bildspel: Inspirerad från New York & Stockholm – så ser Ica Maxis nya fruktavdelning ut

ANNONS Ica Maxi har byggt om sin frukt- och gröntavdelning. “Vi vill förmedla en tydlig känsla av matglädje”, berättar Åke Persson, handlare.

(Detta är ett sponsrat inlägg från Ica Maxi)

När du kommer fram till Ica Maxis frukt- och gröntavdelning möts du numera inte bara av fräscha råvaror i regnbågens alla färger – utan även av ett stort inspirationskök där det flera gånger i veckan tillagas någon typ av mat för provsmakning.

– Kundernas beteenden förändras med tiden och vi är just nu i en stor förnyelseprocess av butiken. Frukt- och grönt är en av de viktigaste delarna i vår butik, och därför valde vi att börja med den avdelningen, berättar handlaren Åke Persson.

Närodlat och ekologiskt är viktiga hörnstenar på Ica Maxi.

Planeringen för ombyggnationen påbörjades redan i våras, och sedan dess har representanter för butiken rest runt för att hitta inspiration från andra delar av världen.

– Vi har dels besökt stora butiker i Stockholm men även varit i New York för att se hur de arbetar där. Det var en häftig upplevelse, säger Åke.

Gemensamt för de butiker som låg i framkant var att de förutom bra utbud satsat mycket på inspirerande miljöer och att skapa en härlig atmosfär.

– Vi kan se att näthandeln ökar på många håll, men när vi väl handlar i en fysisk butik så vill vi ha något mer än lagerhyllor. Vi vill mötas av matglädje, inspiration, bra service och lokalodlade produkter, säger Åke.

EKOLOGISKT & NÄRODLAT
Utfallet av inspirationsturnén landade i tre ledord som Ica Maxi ska arbeta med kring sin frukt- och gröntavdelning: Ekologiskt, lokalproducerat samt låga priser längre.

– Ekologiskt och lokalproducerat är något vi jobbat med länge, men nu vill vi göra det ännu tydligare och öka utbudet ytterligare, säger Patrik Nilsson Westermark, försäljningschef på avdelningen.

Patrik Nilsson Westermark, försäljningschef på frukt- och gröntavdelningen.

Uttrycket “låga priser längre” grundar sig i att Ica Maxi med sina stora inköp kan hålla låga priser under en längre tid, istället för att ha korta tillfälliga erbjudanden.

– Eftersom att våra erbjudanden håller över tid ska det helt enkelt löna sig att gå hit oavsett vilken dag det är, säger Patrik.

HELA BUTIKEN FÖRÄNDRAS
Utseendet på den nya avdelningen har jobbats fram av en arkitektfirma specifikt för Ica Maxi i Skellefteå.

– Målbilden har varit att skapa en torgliknande marknadsplats där man gärna stannar upp en stund. Vi har haft många olika förslag uppe men landade till slut i det du kan se i butiken nu, säger Åke.

Blomavdelningen har också fått sig en ansiktslyftning.

Resten av butiken kommer också att förnyas den kommande tiden.

– Vår blomavdelning har redan fått sig ett ansiktslyft, och vi kommer att arbeta med resterande avdelningar i samma riktning. Det gäller att bygga en butik som är anpassad för dagens – och morgondagens – kunder, säger han.

Megafonen Native


 

 

Ica Maxi Skellefteå

Varugatan 28, Skellefteå
0910-43 89 00
www.maxiskelleftea.se


Sponsrat inlägg: Hela denna sida är en annons från Ica Maxi i Skellefteå.

Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på www.megafonen.nu/annons.


Annons
Annons
Annons
Annons